Met regelmaat kom ik ze tegen, ondernemers die zo onproductief als de pest zijn. Als ondernemer sta je aan de top van de voedselketen, als jij niet productief bent, dan heeft dat een negatieve impact op de cultuur en de resultaten van je business.

Zes valkuilen die je moet zien te voorkomen zodat je geen onproductieve ondernemer wordt:

  1. Alles zelf willen doen
    Wil je alles zelf doen? Heb je moeite om te delegeren? Ben je een of andere perfectionist die weinig tot niets uit handen wil geven? Als je dit vol blijft houden, dan heb je echt een giga probleem.

    Je groei wordt enorm beperkt. Want zeg nu zelf: hoe kun je hard groeien als je alles zelf doet? En twee: zo goed ben je niet. Je bent niet zo goed dat je overal in kunt excelleren. Zo simpel is het. Je moet onderzoek doen naar datgene waarmee jij de meeste impact creëert om je daar vervolgens volledig op te focussen. Dus stop met alles zelf willen doen. Het gaat ten koste van de groei en de kwaliteit van je business.

  2. Geen hulp durven te vragen
    Ondernemen is een proces van creëren en creëren gaat altijd met vallen en opstaan. Dus als dingen niet direct lukken, dan is dat doodnormaal. Dat is onderdeel van het groeiproces. Maar als je merkt dat je vastloopt en je roept dan geen hulp in van anderen, dan is dat gewoon domheid of een vorm van angst en durft jezelf niet kwetsbaar op te stellen.

    Het kan ook zo zijn dat je een gierige man of vrouw bent en denkt: als ik externe hulp inschakel dan gaat me dat te veel geld kosten. Nee, lekker vast blijven zitten in je creatieproces, dat kost geen tijd, geld en een hoop fucking negatieve energie. Dus vraag om hulp!

  3. Geen of veel te weinig actie ondernemen
    Ik zie dit veel bij conceptuele (creatieve) denkers. Natuurlijk moet je niet als een zombie actie gaan ondernemen en moet er een strategie achter zitten. Maar sommige ondernemers die denken dat ze zichzelf uit een probleem kunnen denken. Wakker worden uit die hallucinatie!! Actie is het codewoord. Als ik actie onderneem, dan zie ik direct wat voor resultaat dat oplevert. Is het een gewenst resultaat? Dan geeft dat direct een goed gevoel waar je op verder kunt bouwen. Is het resultaat niet wat je verwacht, dan onderneem je opnieuw actie. En dat blijf je net zolang doen totdat je ziet dat de resultaten positief verbeteren. Dus onderneem actie.
  4. Niet gecommitteerd zijn
    Het makkelijkste wat er is (en dat is echt het allermakkelijkste in heel het universum), is ergens enthousiast over zijn. Er zijn zoveel ondernemers die stikken van de ideeën en als je ze hoort praten dan doen ze dit en gaan ze dat bouwen. Als je ze vervolgens zes maanden later spreekt, dan is er nog geen ene flikker gebeurd. “Het was moeilijk”, zeggen ze dan. Of “De tijd was niet rijp” of “Het kostte me teveel energie”.

    Rot toch op met je excuses, denk ik dan. Je mist gewoon commitment om door te zetten. Geweldige prestaties van artiesten, topsporters, kunstenaars, en ondernemers komen niet zomaar aanwaaien. Die hebben er allemaal hard voor gewerkt om te komen waar ze nu zijn. En waarschijnlijk werken ze nu nog harder om aan de top te blijven. Dus, maak een commitment.

  5. Het ontbreekt aan focus
    Focus is een mindset probleem. Je weet niet wat je belangrijkste prioriteiten zijn en waar je je energie op moet focussen. Niet weten wat je wil is een natuurlijk iets. Maar dat accepteren en vervolgens maanden of zelfs jaren ongefocust rond blijven lopen is een ander verhaal.

    Het ontbreekt je dan aan de moed om de strijd met jezelf aan te gaan en je weg te vinden in het leven of in je business. Ben je wel eens enthousiast geworden van mensen die niet gefocust zijn? Ik niet, die dwalen alle kanten op en er is geen pijl op trekken wat ze morgen en overmorgen gaan doen. Dus zorg voor focus.

  6. Over van alles en nog wat voortdurend janken
    Je hebt van die ondernemers die klagen, zeuren en voortdurend zoeken naar excuses. Het probleem ligt nooit bij hen, maar altijd bij de ander. Dit zijn structurele jankers. Die nemen ook geen verantwoordelijkheid. Als je als ondernemer een keer flink moet huilen omdat je het niet meer weet of omdat je zoveel spanning hebt opgebouwd, dan kan dat.

    De meeste mensen die op de toppen van hun kunnen presteren, die huilen wel eens. Vaak op de stille momenten nadat ze een enorme uitdaging voor langere tijd getrotseerd hebben. Dit is iets heel moois, je voelt dan een sterke connectie met jezelf. De mannen en vrouwen die voortdurend janken om niks, dat zijn aandachtvragers. Die zitten in een slachtofferrol. Uit die mindset komt geen positieve energie voort. Ze staan alles behalve in hun kracht. Dus doorbreek die jankers mindset als je als ondernemer productief wilt zijn.

Doorbreek de bovenstaande 6 valkuilen en zorg dat je creatief bent. Een geweldige business wordt niet zomaar eventjes uit de grond gestampt. Zo’n business begint allemaal bij je mindset. Het zijn jouw gedachten waar je controle over moet pakken. Dat geeft je leven en je business kwaliteit.