Als je een pizzeria binnenloopt is het overduidelijk waarom je daar bent. Je wilt een lekkere pizza eten. De vraag is alleen: Welke pizza ga je nemen?

Eentje met salami, kip of een mix van alles en nog wat?

Deze simpele metafoor heb ik laatst weer eens ter reflectie op mijn eigen business toegepast. Ik was een nieuwe website aan het uitrollen en tegelijkertijd bezig met de daarbij behorende social media strategie.

Maar die social media strategie kwam maar niet van de grond. Welke kanalen gaan we nou inzetten? Wat voor content gaan we plaatsen? Hoe vaak in de week gaan we posten? Af en toe zag ik door de bomen het bos niet meer… Ik kreeg er eerlijk gezegd een beetje grijze haren van.

Na een tijdje aanklooien kwam ik tot de conclusie dat het niet duidelijk was welke pizza ik verkocht. Hoe kun je ooit een strategie uitrollen als het niet helder is welke pizza je verkoopt? Is dit de reden waarom mijn social media niet van de grond komt?, dacht ik bij mezelf. Het antwoord was: Ja.

Ik kwam tot de conclusie dat ik in een val was getrapt. Ik hield me namelijk veel te veel bezig met de ‘hoe’ en ‘waarom’ van het hele gebeuren. Dit zijn natuurlijk belangrijke kwesties, die er uiteindelijk voor zorgen dat er een emotionele connectie met de klant tot stand komt. Maar als je je ‘wat’ (je pizza dus) niet duidelijk hebt, dan heb je echt een groot probleem.

Simpel gezegd moet je kunnen verwoorden:

  • wat voor pizza je verkoopt.
  • hoe je je pizza maakt.
  • waarom je je pizza maakt.

Ik zit zelf met mijn business in een herpositioneringsproces. Dit betekent in mijn geval dat ik naast diensten op het gebied van leiderschap, ook diensten op het gebied van communicatie ga aanbieden.

Als jij ook in een herpositionering zit of een nieuwe dienst aan het uitrollen bent, zorg er dan eerst voor dat je kraakhelder hebt welke pizza je gaat verkopen. Dit is cruciaal voor de processen met betrekking tot je positionering.