Als moderator ben ik verbonden aan DNN waar ik jaarlijks honderden ondernemers aan tafel heb zitten.

90% van de tafels die ik voorzit zijn inspiratielunches. Dit zijn twee uur durende sessies, waarbij er geen vaste thema’s vooraf zijn vastgesteld. De gespreksonderwerpen worden volledig bepaald door de inbreng van de ondernemers.

We beginnen altijd met een voorstelrondje. Gedurende dit rondje vraag ik standaard aan alle ondernemers welk onderwerp ze willen inbrengen. Regelmatig maak ik dan mee dat een ondernemer zegt: “Ik heb niets in te brengen.”

Ondernemers die vaak bij mij aan tafel zitten, weten dat ik daar geen genoegen mee neem.

Waarom niet?

Stel je voor dat iedere ondernemer aan tafel dat zou zeggen, dan krijg je een behoorlijk gezapige sessie…

Zo’n inspiratielunch is een fantastische mogelijkheid om een hulpvraag op tafel te leggen. Dit betreft in veel gevallen een vraag waar de ondernemer in kwestie mee worstelt. Tijdens deze sessie krijg je dan de gelegenheid om hierover te sparren en feedback te vragen. Wellicht ontstaan zo nieuwe perspectieven, waardoor nieuwe inzichten en oplossingen zich aan je openbaren.

De enige twee dingen die je moet doen zijn: jezelf kwetsbaar opstellen en een vraagstuk inbrengen. That’s it. En dan komt er vanzelf een mooie dialoog op gang.

Ondernemers die geen thema inbrengen zijn in mijn ogen slecht voorbereid en lui. Als een ondernemer aangeeft dat hij geen vraag heeft dan zeg ik meestal: “Wacht even, dit begrijp ik niet.”

Vervolgens richt ik me dan op de desbetreffende ondernemer en zeg ik: “Alle ondernemers die hier aan tafel zitten hebben minimaal vijf medewerkers in dienst en de meeste van jullie zelfs veel meer. Dit betekent dat jullie allemaal ongetwijfeld met uitdagingen uit verschillende impactgebieden geconfronteerd worden. Uitdagingen op het gebied van sales, marketing, teamontwikkeling, IT, inkoop, productontwikkeling, financiën… En jij wil zeggen dat je geen thema of hulpvraag hebt om in te brengen? Daar begrijp ik helemaal niets van.”

Meestal wordt het dan even stil, omdat ze weten dat er wel iets binnen hun business speelt waar ze over willen sparren. Als ik dan een beetje doorvraag komen er vervolgens onderwerpen op tafel waar ze wel degelijk hulpvragen over hebben.

Het goed formuleren van je hulpvraag is ontzettend belangrijk. Je stelt je focus hierdoor scherp en bent doelgericht op zoek naar een oplossing. Belabberde vragen produceren belabberde resultaten, schreef ik eerder.

Je hulpvraag niet scherp hebben is onvoorbereid zijn. En onvoorbereid aan tafel komen is asociaal. Dan ben je elkaars tijd aan het verklooien, en als ik ergens een hekel aan heb is het wel tijd verliezen aan inspiratieloze dingen, mensen en meetings. Nu niet, dan niet en nooit van me leven niet.