Laatst zat ik bij Directeuren Netwerk met een ondernemer aan tafel die een probleem inbracht waar hij graag van andere ondernemers reflectie op wilde.
Een maand of zes geleden ben ik bij deze ondernemer zijn bedrijf op bezoek geweest. Fijne kerel, niets mis mee. Hij deelde tijdens dit bezoek een aantal uitdagingen met me waar hij met zijn bedrijf voor stond. Eén van die uitdagingen legde hij nu ook weer op tafel.
Terwijl ik als tafelvoorzitter naar zijn uitdagingen aan het luisteren was, dacht ik bij mezelf: je bent geen fuck opgeschoten. Je loopt nog steeds tegen hetzelfde probleem aan als een half jaar geleden.
Nu kunnen problemen hardnekkig zijn; niet alle problemen kunnen in een oogwenk worden opgelost, daar gaat soms enige tijd overheen. Maar deze ondernemer was helemaal geen fuck opgeschoten. Nog steeds lopen een aantal zaken in zijn business niet lekker omdat hij dit ene probleem niet heeft opgelost.
Als ondernemer is het belangrijk dat je voortdurend verbeteringen doorvoert. Je hoeft niet alles zelf op te lossen, maar je bent wel verantwoordelijk voor het oplossen van de problemen die binnen je onderneming spelen. Om dit te realiseren moet je voortdurend veranderingen doorvoeren die een positief effect op je medewerkers, jezelf en je business hebben. Dit hele proces begint bij zelfreflectie en het organiseren van je eigen feedback.
Wat is het meest vernieuwende wat jij de afgelopen zes maanden hebt gedaan?