Regelmatig kom ik ondernemers tegen die niet kunnen verwoorden wat hun missie is.

Is dat erg?

Niet erg in de zin van dat het levensbedreigend is en je business morgen failliet gaat. Maar wel in de vorm van dat je geen duidelijke visie hebt over hetgeen wat je daadwerkelijk nastreeft met je business. Dit kan op den duur problemen opleveren.

Waarom?

Je klanten willen zich met jou kunnen identificeren. Zij willen een duidelijk beeld hebben van waar jij of jouw business voor staat. Een missie is een korte beschrijving waardoor anderen direct inzien wat het hoogste doel is dat je nastreeft.

Zie een missie als een tijdloos principe. Een principe dat overeind blijft staan ongeacht de omstandigheden waarmee je geconfronteerd wordt en in welke fase je business zich bevindt. Voorbeelden van een missie zijn:

  • Google – To organize the world’s information and make it universally accessible and useful.

  • Facebook – To give people the power to build community and bring the world closer together.
  • Apple – To create technology that empowers people to change the world for the better.
  • ASML – To unlock the potential of people and society by pushing technology to new limits.
  • Starbucks – To inspire and nurture the human spirit one person, one cup and one neighborhood at a time.
  • Nike – Bring inspiration and innovation to every athlete* in the world. *If you have a body, you are an athlete.

Hierboven staan missies van bekende bedrijven. Maar ook voor jou als freelancer of MKB-ondernemer is een omschreven missie belangrijk.

Mijn missie is om ondernemers te helpen met het realiseren van hun ambitieuze doelen.

Ontwerp je missie
Besteed tijd en aandacht aan het ontwerpen van je missie, daar ga je geen spijt van krijgen. Deze twee vragen helpen je bij het ontwerpen van je missie:

  1. Wat is de permanente opdracht van mijn business?
  2. Wat zijn de drie belangrijkste kernwaarden waar we voor staan?

Ga vervolgens spelen met woorden en zinnen totdat je voelt dat je uiteindelijk een zin hebt die met je resoneert en je kernboodschap uitdraagt. Je missie wordt je kapstok voor al de keuzes die je binnen je business maakt. Het is je gids, het is de Noordster die je op koers houdt.

Wat is jouw missie?

Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van je missie? Neem dan contact met me op.