Veel. Heel veel.
Een van de redenen waarom ik ben gaan bloggen is om mijn visie scherper te krijgen. Ik heb jaren geleden al ontdekt dat als je je visie opschrijft, je gedwongen wordt om over details na te denken. En als je de details scherp op je netvlies hebt, dan kun je je visie ook beter overdragen en dus meer impact creëren.
In juli 2019 stond ik op het punt om de keuze te maken om twee dagen in de week te gaan bloggen. Op een avond was ik een beetje op het web aan het surfen en kwam ik per toeval op Seths.blog uit. De website van marketing guru Seth Godin. Zijn artikelen inspireerden me en ik zag al snel dat hij dagelijks blogs publiceerde. “Ongelooflijk”, zei ik tegen mezelf. Dat is een enorme contentproductie.
Terwijl ik gefascineerd was over zijn dagelijkse blogmodus, dacht ik bij mezelf: “Zou ik dat niveau van content produceren ook aankunnen?” Terwijl ik daaraan dacht, bekroop mij een angstig- maar tegelijkertijd ook een opgewonden gevoel. De angst: hoe moet ik dat ooit voor elkaar krijgen? En ik werd opgewonden van het idee dat deze ongelooflijke contentproductie een enorme positieve impact zal hebben op het verhelderen van mijn visie. Ik besloot het een nachtje te laten voor wat het is.
De volgende dag kon ik het idee niet met rust laten. Ik besloot direct om de uitdaging voor een jaar aan te gaan. Ik nam contact op met Ryan en legde het idee aan hem voor. Ryan is tekstschrijver en -corrector en ik werkte toen al een hele poos met hem samen. Hij was direct enthousiast en maakte zonder aarzeling het commitment om mij een jaar te ondersteunen bij het redigeren van mijn blogs.
Vanaf dat moment kwam alles in een stroomversnelling. Ik gaf het webdesign team de opdracht om een blogsite voor me te maken. Vier weken later, op 25 augustus 2019, werd de eerste blog gepubliceerd. En nu ik deze blog aan het schrijven ben zijn we bijna 200 dagen verder en wordt blog 200 gepubliceerd. De 200 blogs omvatten samen 86.758 woorden.
Was de start makkelijk. Nee. Verre van dat. Je moet echt in een schrijfmodus komen en de discipline hebben om iedere dag te schrijven. In het begin schreef ik in de avonduren, maar ik merkte op den duur dat ik wat scherpte miste na een dag coachen, het verzorgen van workshops of een tafel voorzitten bij Directeuren Netwerk. Ik paste mijn werkritme aan en besloot mijn dag aan de voorkant te verlengen. Ik sta tegenwoordig om 6.00 uur op in plaats van om 7.00 uur, mediteer dan 45 tot 60 minuten en schrijf vervolgens vaak een uur tot een anderhalf uur. Ik merkte dat dit me goed deed en dat het schrijfproces me makkelijker afging.
Soms vragen mensen me wel eens, schrijf je iedere dag dan één blog? Het antwoord op deze vraag is: Nee. Ik werk twee tot drie weken vooruit. Deze werkwijze geeft me rust en een buffer mocht ik een week niet kunnen bloggen. Daarnaast zorg ik ervoor dat ik iedere zondag zeven blogs geschreven heb. Deze schrijf ik gedurende de week. Soms gaat het makkelijk en vliegen mijn vingers over het toetsenbord. Maar ik struggle ook regelmatig. Zeker met een blog als De Relatiecirkels waar veel denkwerk aan te pas moest komen. Maar als de blog dan eenmaal klaar is dan geeft dit zo’n enorme voldoening. Ik merk ook dat ik steeds vaker een blog naar ondernemers mail om snel iets toe te kunnen lichten. Dit versnelt de communicatie aanzienlijk.
Als je nu denkt dat ik na een jaar bloggen ermee stop dan heb je het mis. In december 2019 was ik bij Ryan op bezoek in Athene om daar aan onze eigen business te werken. We kwamen tot de conclusie dat het een enorm mooi proces is waar we inzitten. Ik opperde tussen neus en lippen door: “Zou het ook mogelijk zijn om 1000 dagen achterelkaar te bloggen?” “Natuurlijk”, zei Ryan. Ik vroeg Ryan of hij zich samen met mij wilde committeren aan dit project. Ryan antwoordde: “Zeer zeker.” Ik was even stil en dronk van mijn biertje. “Oké, dan gaan we ervoor”, was mijn antwoord. Ryan moest lachen. We tikten onze bierglazen tegen elkaar en proostten op onze nieuwe missie: 1000 blogs in 1000 dagen!
Als ik terugdenk aan wat 200 blogs me aan inzichten heeft opgeleverd, dan word ik daar direct enthousiast van. Daarnaast krijg ik van steeds meer mensen te horen dat ze inspiratie uit mijn blogs halen. Dat is natuurlijk ook fijn om te merken.
De volgende uitdaging is om mijn huidige website en de blogsite te integreren. Achteraf was het niet zo’n slimme keuze om twee aparte sites te maken. Google beschouwt nieuwe content als een belangrijke voorwaarde voor de SEO-ranking. En natuurlijk wil ik mijn site zo hoog mogelijk in Google hebben staan. Maar ja… al doende leert men.
Ik heb besloten om iedere 100ste blog, een blog te schrijven over het proces zelf. Als ik je een advies mag geven: start met een blog. Je hoeft de norm niet zo hoog te leggen om iedere dag te bloggen. Maar met regelmaat bloggen helpt je om je visie te ontwikkelen en scherper te krijgen. En alleen al daarom is het starten van een blog meer dan de moeite waard.
Wordt vervolgd … bij blog 300.