Zowel voor het welzijn van je medewerkers als voor de vitaliteit en energie binnen de werkomgeving is het cruciaal dat je snel de problemen oplost wanneer medewerkers niet lekker functioneren. In de kern zijn het vaak drie hoofdzaken waar de problemen zitten.

  1. De mindset
    Medewerkers kunnen om ‘tig redenen’ een mindset hebben waardoor ze niet optimaal functioneren. Een conflict met de leidinggevende, privé problemen, het missen van een uitdaging of het zoeken naar zingeving. Achterhaal het probleem zo snel mogelijk en doe er alles aan om het op te lossen. Uit een negatieve mindset komt namelijk niets positiefs voort. Vaak is coaching een manier om de mindset te veranderen.
  2. Vaardigheden ontbreken of zijn niet goed ontwikkeld
    Het probleem dat medewerkers niet lekker functioneren kan komen doordat vaardigheden ontbreken of niet goed ontwikkeld zijn. Achterhaal zo snel mogelijk welke vaardigheden vereist zijn en help ze met het ontwikkelen ervan door doelbewuste training.
  3. Processen zijn niet geoptimaliseerd
    Er kunnen een miljoen verschillende processen zijn waardoor mensen niet functioneren. Het missen van een goede ICT structuur, geen goede communicatie, te weinig medewerkers, belabberde WiFi, lage prestatiestandaarden. Noem het maar op. Voortdurend verbeteringen doorvoeren is daarom een must.

Het is cruciaal dat de medewerkers binnen je bedrijf lekker functioneren. Als je merkt dat dit niet zo is identificeer dan direct waar het probleem zit en onderneem actie. Help ze vervolgens met het veranderen van hun mindset door coaching, het ontwikkelen van vaardigheden door doelbewust te trainen en verbeter processen aan de lopende band.