• #4 Tien redenen waarom mediteren voor sporters zo belangrijk is

    Door Ronnie Couwenberg op 4 februari 2017

Bewust blijven in een omgeving met weinig druk of met veel druk, tussen die twee uitersten valt veel te leren. In de topsport gaat het om het zoeken naar die éne procent verbetering. Waar valt winst te halen? Zeer zeker op het vlak van meditatie! Over de positieve aspecten van meditatie in het algemeen is al veel geschreven. Maar ook sporters, die met regelmaat mediteren, zullen de vele voordelen merken die meditatie met zich meebrengt. Tien redenen om direct te beginnen:

1. Meditatie helpt je te focussen

Focussen is voor iedere sporter belangrijk, ongeacht de sport die hij of zij beoefent. Concentratie bepaalt mede of je een wedstrijd wint of verliest. Door te mediteren neemt je concentratievermogen toe.

2. Je kunt beter omgaan met pijn
Professionele sporters hebben altijd wel last van een of andere vorm van pijn. Ze vragen het uiterste van hun lichaam. Meditatie verlicht en helpt je om beter met deze pijn om te gaan.

3. Je kunt beter omgaan met angst
Onze geest kan volledig in beslag genomen worden door angst. Dit kan in de sport tot onnoemelijk veel fouten leiden. Het is bewezen dat meditatie een positief effect heeft op de amygdala, het gedeelte in de hersenen dat verantwoordelijk is voor de regulatie van angst.

4. Meditatie versterkt je immuunsysteem
Een sporter kan het zich niet veroorloven om ziek te zijn. We hebben hier nooit honderd procent invloed op, maar meditatie heeft een bewezen positief effect op het immuunsysteem.

5. Je geest komt tot rust
Iedere sporter maakt fouten, verliest wedstrijden en ervaart prestatiedruk. Obsessieve gedachten kunnen onze geest erg onrustig maken. Meditatie helpt om de geest tot rust te brengen en de aandacht te richten op het huidige moment.

6. Meditatie maakt je veerkrachtig
De beste sporters zijn het meest veerkrachtig. Iedereen weet dat succes voortkomt uit het overwinnen van weerstand en tegenslag. Meditatie helpt je om jezelf los te koppelen van negatieve gedachten die je in de weg staan bij het bereiken van je doel.

7. Je stressniveau wordt lager
Sporters presteren onder druk en hebben te maken met stress. Meditatie helpt je om daar beter mee om te gaan, het reduceert het stressniveau in je lichaam.

8. Meditatie helpt bij het stabiliseren van je emoties
Sporters die hun aandacht trainen, kunnen veel beter omgaan met hun emoties en hebben meer controle over hun gemoedstoestand.

9. Je slaapt beter
Goed slapen is voor een sporter enorm belangrijk. Als je niet uitgerust bent, kun je niet optimaal presteren. Meditatie heeft een bewezen positieve impact op je slaap.

10. Meditatie verschaft je inzicht
Sporters verbeteren continu hun vaardigheden door te trainen. Maar als je het optimale uit jezelf wilt halen, is dat niet voldoende. Wat ook nodig is, is inzicht in wie je werkelijk bent. Meditatie is een proces dat je steeds meer en dieper inzicht geeft in wie je bent en hoe je het beste uit jezelf haalt.

Als je nog niet bekend bent met meditatie, dan raad ik je aan om het eens te proberen. Onderzoek welke meditatie bij je past. Geef het twee maanden de kans, kijk eens wat het met je doet. Je zult versteld staan van de positieve resultaten. De vraag is niet langer: waarom mediteren? Maar: waarom niet?