Tevreden is niet slecht, maar het is ook niet top. Het is een woord waar ik persoonlijk niets mee kan. Als een klant tegen mij zou zeggen: “Ik ben tevreden over je”, dan zou ik mezelf daar niet goed bij voelen.

Tevreden zijn is een zesje of een kleine zeven ervaren, niets meer, niets minder. Als je op school een examen haalt voor een vak dat je geen ruk interesseert, dan kun je het woord tevreden gebruiken. Daar kan ik me nog iets bij voorstellen.

Maar als je wilt presteren en je klanten het beste van het beste wilt geven, dan is tevreden een vies woord. Tevreden klanten blijven niet lang klant. Zij zoeken namelijk door naar iets beters. En terecht, dat doen we allemaal.

Waar je altijd naar zoekt is blijheid. Als je een struggle hebt overwonnen, dan voel je je blij. Blijheid heeft een hele andere waarde dan tevredenheid. Een blije klant geeft je minimaal een cijfer 8.

Neem geen genoegen met tevreden zijn, maar zet door naar de overtreffende trap. Zorg ervoor dat je klanten en medewerkers je ambassadeurs worden, die net als jijzelf vreugde ervaren uit de waarde die je toevoegt met je diensten en/of producten.

Vreugde en blijheid: dat is de norm.