Heb jij je doelen scherp voor ogen? Als het antwoord ‘nee’ is op deze vraag, maar je wilt de kwaliteit van je leven of prestaties wel verbeteren: stel dan doelen! Doelen bepalen welke keuzes je moet maken en vergroten de kans op succes. Daarnaast geven doelen je houvast om het voortgangsproces te evalueren. Hoe weet je of je op koers ligt als er geen doel is gesteld?
Drie soorten doelen
Als ik doelen stel dan maak ik een onderscheid op basis van de intensiteit. Ik hanteer drie verschillende soort doelen:
- Business as usual
Dit soort doelen zijn belangrijk voor jezelf, jouw klanten en je bedrijf. Over het algemeen zijn dit geen erg moeilijke doelen. Maar het is wel noodzakelijk dat je ze realiseert. Iedere week voldoende bewegen, goede voeding consumeren en genoeg slapen is doorslaggevend om vol in je kracht te kunnen staan. Iedere week een blog publiceren, drie nieuwe leads benaderen en afspraken nakomen zijn business as usual. Zie business as usual doelen als belangrijke taken die hoe dan ook volbracht moeten worden. - Hard to get
Dit soort doelen pushen je buiten je comfortzone en brengen een groeiproces op gang. Een marathon lopen, een boek schrijven of een nieuw product- of dienstenaanbod creëren vraagt veel energie van je. Het stellen van dit soort doelen is erg belangrijk, omdat ze een nieuwe werkelijkheid creëren en perspectief bieden. Onlangs heb ik mezelf als doel gesteld om minimaal 1000 blogs op Ronnie’s blog te publiceren binnen de komende 28 maanden (zitten nu net over de 100 blogs). Dit voelt voor mij als een hard to get doel, waarbij ik mezelf echt moet stretchen. Je kunt meerdere hard to get doelen stellen, maar ik raad je aan om er niet te veel te stellen, want dan verlies je focus en momentum. - Moonshots
Dit zijn doelen waar je meerdere jaren of zelfs een leven lang naar streeft. Ze geven je houvast voor de lange termijn. Dikwijls betekent een paar stappen dichterbij je doel komen al een enorme stap voorwaarts. Het is belangrijk om dit soort doelen te stellen, omdat ze een richting aangeven voor een langere tijd. Een van de moonshots die ik mezelf stel is om een Youtube kanaal te lanceren waarop ik de beste specialisten uit verschillende werkvelden interview. Het idee hierachter is om zoveel mogelijk kwalitatieve kennis met anderen te delen. Ik hoop hier miljoenen mensen mee te kunnen inspireren.
Doelen stellen
Wat zijn jouw ‘business as usual’ en ‘hard to get’ doelen? Wat is je moonshot? Een effectieve manier om doelen concreet te maken is via de SMART methode. Maak tijd vrij om je doelen te stellen als je het beste uit jezelf en je business wilt halen.