Overtuigend zijn is een belangrijke kwaliteit. Als jij niet overtuigend kunt zijn, dan verkoop je niets en krijg je mensen ook niet enthousiast over je idee of visie. Overtuigingskracht is een belangrijke skillset in de toolbox van iedere ondernemer.

Toch zijn er grofweg maar twee vormen van overtuigen. Één vorm is dat je de ander probeert (jeukwoord) te overtuigen vanuit manipulatie. De andere vorm is authentieke overtuigingskracht.

Manipuleren
Er zijn veel boeken geschreven over hoe je anderen kunt overtuigen. Vaak worden in deze boeken manipulatieve technieken aangehaald. Veel bedrijven zetten tegenwoordig ‘neuromarketing’ in om verkopen te genereren of om aanmeldingen voor een nieuwsbrief te triggeren. Dergelijke technieken manipuleren het onbewuste brein met als doel: de lezer aanzetten tot actie.

Authenticiteit
Bij deze vorm van overtuigen straal je op een charismatische manier je energie naar de buitenwereld uit. Authentieke overtuigingskracht heeft iets in zich dat ‘manipulatie’ niet heeft. De kern van authenticiteit is dat je congruent handelt. Dit betekent dat de dingen die je denkt, zegt en doet in één lijn met elkaar liggen. Dat is de basis van authentieke overtuigingskracht.

Als je wilt manipuleren dan ben je continu bezig met emotionele chantage; als ik dit doe, dan doe jij dat. Authentieke overtuigingskracht is daar niet op gericht. Je doet je ding en bent helemaal niet bezig met wat anderen van je vinden. Met authentieke overtuigingskracht straal je een bepaalde energie, visie en integriteit uit waar anderen door geïnspireerd raken. Dit is het effect van authentieke overtuigingskracht.

De wereld heeft behoefte aan authentieke mensen. Vind jij ook niet?