Laatst sprak ik met een ondernemer over de overkill aan online programma’s die momenteel aangeboden worden.

We hadden het over de lengte van bijvoorbeeld een webinar. Hoe lang moet zoiets duren? We kwamen allebei tot de conclusie dat het voor je agenda onmogelijk is om twee of meerdere webinars per week te volgen op het moment dat deze meer dan een uur in beslag nemen. Tja… of je moet gewoon geen flikker te doen hebben, dan is het een ander verhaal.

Maar als je webinar 15 minuten duurt en je kunt inzoomen op een specifiek thema, dan vergroot je de kans aanzienlijk dat mensen zich aanmelden voor je webinar. 15 minuten is goed te doen. Even snel een niche thema onderzoeken, even kijken of je een klik hebt met degene die het webinar verzorgt.

Als mensen na je webinar van 15 minuten geïnspireerd zijn, ga er dan maar vanuit dat ze meer tijd voor je vrij gaan maken. Wellicht kopen ze een product of een dienst bij je of schrijven ze zich in voor je volgende webinar.

Overval anderen niet meteen met webinars van een uur of meer. Realiseer je goed dat je een enorm beroep doet op de agenda van de ander. Dat speelt altijd mee in het achterhoofd van de geïnteresseerde van jouw webinar.

Richt je daarom in eerste instantie op een korte webinar, een teaser waarin je een specifiek probleem bespreekt. De drempel zal veel lager zijn om ja te zeggen en mensen zullen zich sneller inschrijven.