Wat gebeurt er met een business die geen verbeteringen doorvoert en geen nieuwe initiatieven lanceert?

Die heeft geen lang bestaansrecht!

De wereld van tegenwoordig gaat razendsnel. Het is daarom cruciaal dat je jezelf voortdurend blijft ontwikkelen. Ontwikkelen kan betrekking hebben op het bestaande beter maken (optimaliseren). Maar ontwikkelen kan ook betrekking hebben op iets nieuws creëren (innoveren).

Toch zijn dit twee totaal verschillende concepten. Beide zijn cruciaal voor je business. Ik maak ondernemers mee die aan de lopende band innoveren, maar te weinig aandacht besteden aan het optimaliseren van bestaande dingen. Als je nieuwe dingen wilt ontwikkelen maar de communicatie, samenwerking en productiviteit binnen je business is van een belabberd niveau, dan heeft dit een negatief effect op de innovatie.

Maar als je aan de andere kant voortdurend aan het optimaliseren bent en je innoveert niet, dan ben je binnenkort ook niet meer relevant. Er valt dan straks niets meer te optimaliseren.

Zie optimaliseren en innoveren als twee zijden van dezelfde medaille. Beide zijn cruciaal voor je business, maar vragen wel om een andere strategie.

Twee essentiële vragen die iedere ondernemer zichzelf moet stellen:

  1. Welke bestaande processen kan ik optimaliseren?
  2. Welke nieuwe initiatieven wil ik lanceren?