Als ondernemer is het van cruciaal belang dat je conflicten snel herkent en inschat of ze positief of negatief zijn. Positieve conflicten zijn noodzakelijk, omdat ze het groeiproces stimuleren. Stel je voor dat je alleen maar ja-knikkers om je heen verzamelt. Denk je dat je daar prijzen mee wint? Negatieve conflicten moet je snel herkennen en aanpakken anders hebben ze een destructieve werking.

Wat zijn positieve conflicten?
Als jij als ondernemer een bedrijfslogo laat ontwikkelen, dan laat je hier als het goed is diverse anderen (medewerkers, vaste klanten, collega ondernemers) feedback op geven gedurende het creatieproces. Waarom? Omdat je natuurlijk wilt dat je logo uitstraalt wat je graag wilt uitdragen. Om het beste resultaat te krijgen, heb je kritische denkers in je netwerk nodig die vanuit een ander perspectief naar het logo kijken. Het zou zomaar kunnen dat het logo in de eerste ontwerpfase door anderen compleet van de tafel wordt geveegd. Dit zijn positieve conflicten, omdat ze het creatieproces stimuleren. Een absolute must binnen iedere organisatie.

Top specialisten
Verzamel top specialisten om je heen en geen ja-knikkers. Luister naar de input en visie van deze specialisten. Manage ze vervolgens door de verschillende perspectieven aan te horen, weeg de voors en tegens af en maak uiteindelijk de keuze die in lijn ligt met het beoogde eindresultaat.