Op een bepaald niveau is het leven keihard. Meedogenloos zelfs. Dit geldt ook voor je business. Als jij niet alert bent, geen verbeteringen doorvoert en niet inspeelt op de behoefte van de klant, dan is je onderneming niet lang levensvatbaar.

Ik woon in een buitengebied van Veldhoven samen met mijn vriendin Jetske en onze huisdieren. Een hondje Leo (Boomer) en twee katten Bertje en Basje (Britse Kortharen). Met regelmaat vangen Bertje en Basje een veldmuis en proberen deze naar binnen te smokkelen. Iedere keer weer als ik zie dat ze een muis dood gebeten hebben, heb ik medelijden met dat kleine beestje (ja ik weet het, het is een muis… maar toch).

Voor dieren, maar ook voor mensen op deze aardbol geldt dat als je niet alert bent, je leven letterlijk in gevaar is. Een auto-ongeluk of gevaarlijke werkzaamheden kunnen je je direct van het leven beroven. Wat te denken van mensen die in een oorlogsgebied wonen? Voortdurend moet je alert zijn en de omgeving screenen om te checken of deze wel veilig is. Doe je dit niet, dan kan het simpelweg zo zijn dat je je laatste adem hebt uitgeblazen.

De natuur evolueert constant, dat is de enige zekerheid in het leven. Dit geldt ook voor jou, voor mij en voor iedere business. De enige manier hoe we onszelf daar tegen kunnen wapenen is door met de veranderingen mee te gaan, goed te luisteren naar de marktbehoefte en zelf voorop te lopen qua innovatie. Doe je dit niet, dan word je op een ochtend wakker en kom je tot de conclusie dat het gedaan is met je business. Omarm veranderingen en blijf alert.