Misschien denk je direct: “Wat een bullshit Ronnie, alles draait er toch om dat mensen zich zeker bij je voelen?”
Nou… Ja en nee.
Natuurlijk wil je dat je klanten, medewerkers of zakenpartners zekerheid bij je voelen over de kwaliteit die je levert en waar je voor staat. Dat staat als een paal boven water.
Maar als mensen altijd 100% zekerheid bij je voelen, dan hechten ze minder waarde aan je mening, je visie en je vaardigheden. Er is niets makkelijker dan je zelfverzekerd te voelen bij onzekere personen. Maar let maar eens op wat er gebeurt met je gevoel als je met de absolute top in aanraking komt.
Wat zouden de meeste voetballers denken als ze weten dat ze tegenover Lionel Messi staan? Natuurlijk: Fuck, hoe ga ik die gast afstoppen? De meesten schijten waarschijnlijk hun broek vol, omdat ze weten dat die gast niet te stoppen is. Het maakt niet uit welke strategie ze toepassen of hoe hard ze hem ook aanpakken. Messi dwingt respect af en veel spelers die tegen hem spelen zullen een onzekerheid voelen als ze tegenover hem staan.
Maar ook als je terugkijkt op je schoolperiode dan waren er waarschijnlijk twee types leraren/leraressen: Degene die de klas onder controle had en degene waar het altijd een grote teringbende was. Voor welke leraar had je het meeste respect? Bij wie wist je: Als ik dit gedrag vertoon dan verkeer ik in problemen? Waarschijnlijk bij de leraar/lerares die een strakke discipline eiste. Heb je bij hem of haar niet het meeste geleerd?
Als ondernemer moet je ook respect afdwingen. Door je attitude, je energie, je visie en je vaardigheden. Als mensen zich voortdurend zeker bij je voelen, dan heb je een probleem. Dan hechten ze niet zoveel waarde aan je mening, aan je visie en aan je identiteit.
Als jouw medewerkers je kantoor binnenlopen, dan moeten ze weten dat ze top voorbereid zijn, dat ze absoluut scherp moeten zijn en dat ze 100% hun best hebben gedaan om optimale prestaties te leveren. Als ze hierin verzaken dan weten ze dat ze een probleem hebben. Die wedstrijd mag je nooit verliezen.
Als je een topper bent in jouw vakgebied dan weten anderen dat. Vaak wordt er in de wandelgangen gezegd: “Wat zou hij of zij ervan vinden?” Mensen respecteren dan je mening.
Zorg dat je mensen altijd met respect behandelt. Laat iedereen in zijn waarde en help de ander altijd om het beste uit zijn leven te halen. Heb ook niet de arrogantie om te zeggen dat je altijd alles beter weet. Blijf openstaan voor nieuwe en andere ideeën ongeacht van wie ze komen.
Maar zorg er wel voor dat diegene weet dat die niet met zomaar iemand in contact is gekomen. Ze moeten weten dat ze te maken hebben met een strijder die de absolute top op zijn/haar vakgebied is en de allerhoogste kwaliteit nastreeft.
Op een bepaalde manier moeten anderen zich onzeker bij je voelen.