• Meditatietechnieken

    De beste meditatietechnieken zijn simpel. Simpel is goed, simpel is makkelijk, simpel is effectief.

    meditatie technieken

Vul onderaan deze pagina je gegevens in en ontvangt direct twee effectieve meditatietechnieken in je mailbox.

Wat is meditatie?

Meditatie is observeren. Ontspannen observeren en niet oordelen. Wat je observeert –het object van je meditatie (gedachten, emoties, ademhaling, andere mensen, de natuur) – is niet belangrijk. De kwaliteit van het observeren, de kwaliteit van het bewust en alert zijn, daar gaat het om. Het hele punt van meditatie is dat je niet in een of andere slaap van onbewustheid, een dagdroom, valt. Meditatie is geen concentratie, maar paradoxaal genoeg helpt het je wel om je beter te kunnen concentreren.

“Als water troebel is, helpt het niet om

er meer in te roeren.” – Lao Tse

Waarom meditatie?
Een mooie manier om de waarde van meditatie toe te lichten, is met de metafoor van de oceaan. De oceaan is regelmatig onrustig: golven, stormen, heftige wind en regen teisteren zijn oppervlakte. Maar deze onrust zit aan de oppervlakte. Als je diep genoeg duikt, ervaar je de rust en stilte van de oceaan. Het is maar een klein gedeelte van de totale oceaan dat onrustig kan zijn.

Ook in onze levens werkt het zo. Aan de oppervlakte kan het er behoorlijk heftig aan toegaan. Relaties die we verbreken, geliefden die we verliezen, de onzekerheid na een ontslag, ziektes, blessures, conflicten, prestatiedruk, stress, noem maar op. Maar net als bij de oceaan heerst er diep binnen in ons een immense vrede, een enorme stilte. Meditatie helpt ons om in contact te komen met deze innerlijke stilte en die steeds verder te verdiepen.

Het is door deze verdieping dat we beter met de afleidingen en de uitdagingen in ons leven kunnen omgaan. Stel dat je een theelepel zout in een klein glas met water doet. Het zout heeft direct een grote impact op het water. Maar gooi je dezelfde hoeveelheid zout in de oceaan, dan heeft het zout nauwelijks tot geen impact op het water. De hoeveelheid zout die aan het water wordt toegevoegd is niet veranderd, maar de omgeving waarin het zout gestrooid wordt wel. Het is de grootte en de diepte van de oceaan die de impact van het zout bepaalt, niet het zout zelf.

Zo werkt het voor ons ook. Als we gecentreerd zijn in onze stille kern dan hebben afleidingen, uitdagingen en heftige emoties veel minder impact op ons. Alles wat in contact komt met onze stille kern wordt getransformeerd. De storm, de onrust kan binnen het stille niet bestaan. Dit wil niet zeggen dat er aan de oppervlakte geen stormen zullen zijn. Integendeel: stormen, afleidingen en uitdagingen zullen er altijd zijn. Maar vanuit je stille kern observeer je ze, in plaats van jezelf er volkomen in te verliezen. Je blijft bewust en bent daardoor in staat om betere keuzes te maken. Je bent volledig een met je taak en wordt door niets of niemand afgeleid als je aandacht gericht is op het huidige moment. Door meditatie train je je aandacht en wordt je geest rustig en helder. Dit is essentieel als je het beste uit jezelf wilt halen.

Welke meditatie?

Wie zich verdiept in meditatie merkt dat er vele verschillende soorten zijn. De ene is niet beter dan de andere. Waar het om gaat, is dat je onderzoekt welke meditatie bij je past. De keuze van de meditatievorm is natuurlijk ook erg afhankelijk van de situatie waarin je je bevindt. Je ogen dichtdoen midden in een wedstrijd is niet echt bevorderlijk voor het eindresultaat. Terwijl een klein moment van focus op je ademhaling je enorm kan helpen om je weer te concentreren op het huidige moment. Alle afleidende gedachten verdwijnen uit beeld en je bent je weer volledig bewust van je taak.

Net zoals een spier training en tijd nodig heeft om te groeien, werkt het ook met onze aandacht. Trainen met gewichten helpt je spieren sterker te maken, door het beoefenen van meditatie trainen we onze aandacht. Geef meditatie de tijd en neem niet direct afscheid als je na één keer al het idee hebt dat het niets voor je is. Een spier wordt ook niet sterker als je maar één keer met gewichten traint. Committeer jezelf een aantal weken, maak er dagelijks tijd voor vrij en ervaar wat het met je doet. Het heeft impact op je, gegarandeerd! De beste meditatietechnieken zijn simpel. Onthoud: simpel is goed, simpel is makkelijk, simpel is effectief.

powered by Typeform