Regelmatig wordt mijn hulp ingeroepen om ondernemers te helpen bij het maken van belangrijke keuzes. Meerdere keren heb ik meegemaakt dat een ondernemer twee bedrijven had, waarvan er eentje niet meer zoveel aandacht kreeg.
Alle bedrijven waar niet voldoende aandacht naartoe gaat, komen in de problemen. Maar waarom doeken ze zo’n bedrijf dan niet gewoon op?
Dat is om de simpele reden dat de ondernemer een emotionele connectie met het bedrijf heeft. Het is en blijft toch je kindje, waar je veel tijd, liefde en plezier in hebt gestopt. Daar neem je niet zomaar afstand van.
Maar toch… Als je door wilt groeien met je andere bedrijf en je kunt de tijd niet vinden om er aandacht aan te besteden of een geschikt directeur aan te stellen, wat moet je dan?
Vaak zie ik dat ze dan maar wat aanklooien. Het bedrijf waar ze niet voldoende aandacht aan besteden is een blok aan hun been. Het enige wat ze nodig hebben is het juiste perspectief en een klein duwtje in de richting die ze heel graag op willen.
Het is niet makkelijk om zomaar afstand te doen van je bedrijf. Maar als je optimaal wilt presteren, lekker in je vel wilt zitten en maximale energie aan je nieuwe business wilt geven dan zal je moeten kiezen.
En kiezen doet pijn!
Maar geloof me: die pijn is maar van korte duur. Als je de ene deur sluit, dan gaat er weer een andere open.