Ben jij verliefd op de producten of diensten die jij je klanten aanbiedt? Ik hoop van wel. Hoe kun je anders je klanten het allerbeste geven als je niet eens van je eigen producten of diensten houdt?
Wat is de keerzijde van verliefd zijn? Dat je alleen maar oog hebt voor… In dit geval: je eigen producten of diensten.
Als jij tijdens gesprekken met klanten alleen maar over je eigen producten of diensten praat, mis je de essentie van datgene waar alle klanten naar op zoek zijn: de oplossing voor hun probleem.
Niemand heeft zin om zomaar zijn geld uit te geven zonder hier iets van waarde voor terug te krijgen. Dus als jij niet kan achterhalen welk probleem je klant opgelost wilt hebben, zal je klant altijd het gevoel hebben dat je hem of haar niet begrijpt.
Wat voor gevoel ervaar jij als je het idee hebt dat je niet goed door een ander begrepen wordt? Frustratie, irritatie, een (lichte) vorm van boosheid…
Als een ander het gevoel heeft dat jij hem of haar niet begrijpt dan komt er geen emotionele connectie tot stand. Ondernemers willen zich begrepen voelen. En op het moment dat ze zich begrepen voelen staan ze pas open voor je oplossing.
Dus in feite zijn alle ondernemers probleemoplossers. Vergeet dat niet. Leg daar de nadruk op. In de blog Verkoop het probleem wat je oplost niet je product reik ik je vijf inzichten aan die je helpen om problemen bloot te leggen.