Grip op je onderneming hebben en doelbewust verbeteringen doorvoeren gebeurt niet zomaar. Dat vraag om visie en een strategische aanpak. Impact gebieden helpen je hierbij.
Een impactgebied heeft direct invloed op de ‘bottom line’. Als jij je sales verwaarloost of niet investeert in de ontwikkeling van je medewerkers dan heeft dit op den duur een negatief effect op het eindresultaat.
Hieronder heb ik een aantal voorbeelden van impactgebieden geschetst. Laat je niet leiden door het aantal. Meer of minder impactgebieden is namelijk niet beter of slechter. De hoeveelheid impactgebieden is afhankelijk van de grootte van je onderneming, de branche waarin je werkt en je persoonlijke voorkeuren. Voorbeelden van impactgebieden die je als leidraad voor jouw business kunt gebruiken zijn:
- Brand identiteit
- Brand awareness
- Sales
- Klantenservice
- Werving en selectie
- Training en coaching
- Financieel
- Inkoop
- IT
- Opslag
- Huisvesting
- Partners
- Productontwikkeling
- Wagenpark
Hoe ga je groei realiseren binnen ieder impactgebied? Hebben bepaalde impactgebieden meer aandacht nodig dan anderen? Zijn er op dit moment impactgebieden die verwaarloosd zijn? Zijn er impactgebieden die nu direct een hoge prioriteit hebben? Het in kaart brengen van de impactgebieden is een klus die redelijk snel gebeurd kan zijn. Het stellen van concrete doelen, het verdelen van taken en verantwoordelijkheden, deadlines stellen en concrete actie ondernemen is een ander verhaal. Dat vraagt om sturing, visie, planning, communicatie, het bewaken van grenzen en altijd de drive hebben om te willen verbeteren.