Als je iemand een goede vraag stelt, dan moet deze persoon daarover nadenken. Als je nog een betere vraag stelt, dan moeten ze heel diep in hun ziel graven naar het antwoord.
Als je zo’n vraag gesteld hebt, ben dan stil en doorbreek deze stilte niet.
Ik maak het regelmatig mee aan tafel bij Directeuren Netwerk. Ik of één van de ondernemers stelt een vraag waar de ander echt even over na moet denken. Je ziet ze struggelen, de vraag doet bij wijze van spreken echt pijn.
Dan zijn er altijd van die ondernemers die het antwoord voor de ander gaan invullen of direct advies gaan geven. Als ik dit zie, grijp ik direct in en zeg ik dat ze even stil moeten zijn. De ander is namelijk zelf nog intensief aan het nadenken en dat proces mag niet verstoord worden.
Vervolgens stel ik de vraag weer aan de desbetreffende ondernemer. Je moet mensen tijd geven om na te denken over een antwoord. En dit is de gouden regel: Als je een goede vraag hebt gesteld, hou dan je bek dicht.
Doe maar net of je deelneemt aan de wereldkampioenschappen stilte niet verbreken. Een goede vraag heeft zoveel kracht in zich. Verpest dit niet door zomaar te gaan praten of advies te geven. Je schaadt het creatieproces van de ander.