Een goed verhaal kunnen vertellen is goud waard. Alleen al vanwege het feit dat we graag naar verhalen luisteren. Maar in de kern draait het bij storytelling om de emotionele connectie die tussen de verhalenverteller en de ontvanger tot stand komt.

De kunst om inspirerende verhalen te vertellen is een onmisbare vaardigheid voor ondernemers. Je kunt een fantastisch idee hebben, maar als je er geen verhaal over kunt vertellen, gaat het voor niemand leven. Daarnaast is de kans veel groter dat mensen je producten en diensten kopen of aanbevelen als ze emotioneel betrokken zijn.

Voor iedere ondernemer is het daarom cruciaal om verhalen te vertellen die een emotionele connectie creëren. Een effectieve manier om je verhalen strategisch goed vorm te geven is door de structuur van het momentverhaal toe te passen.

Momentverhaal
In zijn boek The Wow Starts Now ligt auteur Theo Hendriks de structuur van het momentverhaal toe. Hij bouwt zijn verhalen op rondom drie categorieën: context, gebeurtenis en inzicht. De context beschrijft een beginsituatie, daarna beschrijf je de feitelijke gebeurtenis en tenslotte deel je het inzicht. Kies een verhaal dat je wilt gebruiken om anderen iets te leren, te inspireren of om een product, dienst of idee te promoten en structureer het via de strategie van het momentverhaal:

  1. Context
    • Waar was je?
    • Waarom was je daar?
    • Met wie was je daar?
  2. Gebeurtenis
    • Wat gebeurde er?
    • Hoe reageerde je?
    • Hoe liep het af?
  3. Inzicht
    • Wat heb je ervan geleerd?
    • Wat heb je toen besloten?
    • Wat ben je sinds die dag gaan doen?