Je staat in een uitverkocht voetbalstadion. De 40.000 toeschouwers zijn vandaag alleen niet gekomen voor een voetbalwedstrijd, maar voor een aantal inspirerende sprekers. Een van deze sprekers ben jij.
Ben je klaar om te pitchen?
Het antwoord is ‘ja’ of ‘nee’. Het maak echt een gigantisch verschil of je wel of niet kunt pitchen. Iedere sale, samenwerking of mogelijke investering begint met een emotionele trigger.
Als jij de aandacht van jouw publiek niet weet te pakken en vast te houden, dan ben je niet relevant. Dat is de keiharde realiteit. Waarom zou iemand zijn aandacht geven aan iets wat hem of haar niet boeit?
De hamvraag is: Hoe zorg je ervoor dat je jouw kernboodschap op een inspirerende manier overbrengt?
Dat is de belangrijkste vraag om jezelf te stellen. En niet alleen omdat deze vraag je dwingt om te achterhalen wat de kernboodschap is. Deze vraag laat je ook gelijk nadenken over de wijze waarop je de kernboodschap wilt overdragen.
Goed kunnen pitchen is een cruciaal onderdeel in de communicatieketen. Iedereen kan beter leren pitchen, maar het vereist wel zelfonderzoek en voorbereiding. Tussen het geven van de ‘juiste’ versus de ‘verkeerde’ pitch bestaat een wereld van verschil. In de blog Ontwerp een inspirerende pitch reik ik je een effectieve strategie aan om je pitch te structureren.