Een tagline is een korte zin onder je logo. Het doel van zo’n tagline is om direct een bepaalde context te schetsen.
De tagline onder mijn logo is: Business op topsportniveau. Deze tagline draagt de associatie met topsport in zich. Iedereen weet dat topsporters het allerbeste uit zichzelf willen halen. Dus met deze tagline wil ik ondernemers triggeren dat ik ze met mijn programma’s help om het beste uit zichzelf en uit hun business te halen.
Dus een tagline versterkt je logo en de boodschap die je wilt uitstralen.
Maar hoe ontwikkel je nu een inspirerende tagline?
Ik zit zelf weer midden in dat proces, omdat ik een nieuwe concept genaamd Freelance Mastermind aan het uitrollen ben. Ik neem je even mee in mijn visie hoe ik het ontwikkelen van een tagline aanpak.
Dat proces bestaat uit drie stappen:
- Brainstormen
- Reflecteren
- Beslissen
Stap 1: Brainstormen
Het proces begint met een brainstorm. De vraag die centraal staat is: Wat is de kernboodschap die mijn logo versterkt?
Dit brainstormproces start ik door alles op te schrijven wat in me opkomt. Van steekwoorden tot korte zinnen. Ik ga hier net zolang mee door totdat ik alles uit mijn hoofd heb gehaald.
Vervolgens ga ik de belangrijkste woorden en zinnen markeren en groeperen. Zie ik veel terugkerende termen? Kan ik verbindingen leggen? Waar gaat mijn hart sneller van kloppen?, zijn vragen die ik mezelf stel.
Vervolgens ga ik zoeken naar woordcombinaties van de meest gebruikte steekwoorden en schrijf deze op. Ik heb nu een goede basis gecreëerd waar we verder op kunnen bouwen.
Stap 2: Reflecteren
Je kunt jezelf op den duur helemaal suf denken over een goede tagline. De hulp van anderen is hierin daarom onmisbaar. Ik werk samen met verschillende freelancers, waaronder drie tekstschrijvers, een designer en een IT specialist, die ik altijd zo snel mogelijk bij dit soort processen betrek.
Het is goed om zelf een start te maken, zodat de anderen daar direct op kunnen schieten. Als je vervolgens met een vertrouwd groepje mensen over je tagline gebrainstormd hebt, kun je daarna ook een aantal andere mensen om feedback vragen. Ik zou adviseren om altijd de doelgroep te raadplegen, want uiteindelijk zijn zij immers de personen die je wilt bereiken met je dienst/product. Als meerdere mensen van je doelgroep enthousiast zijn, dan zit je goed. Zo niet, dan moet je terug naar het brainstormproces met de ingewonnen informatie.
Stap 3: Beslissen
Er komt een moment dat je de knoop moet doorhakken. Doe je dit niet, dan blijf je te lang aanmodderen met je tagline. Dit komt het creatieve proces en de productiviteit zelden ten goede. En vergeet niet dat je business voortdurend in beweging is. Je tagline kan mee ontwikkelen. Schroom niet om na verloop van tijd te wisselen van tagline als je denkt dat een andere optie beter bij je past.
Terug naar de Freelance Mastermind. Na diverse brainstormsessies zijn we tot deze tagline gekomen: Transformeer jezelf, transformeer je business.
Wat is jouw tagline?