Als tafelvoorzitter bij Directeuren Netwerk Nederland (DNN) heb ik het voorrecht om met vele ondernemers aan tafel te mogen zitten. Ik heb een keer een dialoog tussen twee ondernemers meegemaakt waarin de ene tegen de andere zei: Ik heb jou nou al een heel tijdje over je business horen praten, maar als ik heel eerlijk ben heb ik op dit moment geen flauw idee ‘hoe ik jou het beste binnen mijn netwerk kan aanbevelen’.
… auw …
Deze ondernemer had gelijk, ik wist het ook niet! Soms vertellen mensen zoveel over hun business en springen zo van de hak op de tak, waardoor je echt het punt mist waarom en waarvoor zij de partij zijn waarbij je moet aankloppen.
Jezelf en je business zo profileren dat het voor de andere direct duidelijk is ‘welk probleem je oplost’ is cruciaal. Des te beter je dit kunt, des te makkelijker je het voor anderen maakt om jou binnen hun netwerk aan te bevelen. De beste PR is nog steeds de mond tot mond reclame.
Als ik jou de vraag stel: ‘Wanneer kan ik het beste iemand naar jou doorverwijzen’, wat is dan je antwoord?