Je hebt geen naamsbekendheid, reputatie of bestaande klanten. Daarnaast is er niemand die jou via mond tot mond reclame aanbeveelt bij potentiële opdrachtgevers. Toch sta je te springen om een klus, want je bent ervan overtuigd dat je met jouw vaardigheden waarde toevoegt aan je potentiële klant.
Waar begin je?
Heel simpel. Met het plannen van een afspraak. Dit kan in het begin niet makkelijk zijn zonder reputatie of bestaand netwerk. Maar jouw doel is om aan tafel te komen met potentiële klanten zodat je ze vragen kan stellen. De antwoorden die hieruit voortkomen gaan je veel informatie geven. Informatie waardoor je een beter beeld krijgt van de uitdagingen waar je klant mee rondloopt. In de blog Verkoop het probleem wat je oplost niet je product heb ik vijf actiepunten samengevat die je hierbij helpen.
Mensen doen business met mensen. Als jij een aanbod wilt creëren dat niet te weigeren valt, dan zal je eerst een relatie met de ander moeten opbouwen. Zorg er daarom voor dat je een korte, maar krachtige pitch ontwikkelt waaruit blijkt ‘hoe’ je waarde toevoegt. Koppel deze vervolgens aan de simpele vraag: Zullen we samen eens een bakkie drinken?