Heb je wel eens voor een groep gestaan en dat er weinig tot geen connectie met je publiek was? Ik wel. Als er iets frustrerend is, is het wel dat er geen connectie met je publiek tot stand komt.

Als je je publiek niet boeit, trekken ze zich vaak terug in één of andere dagdroom. Waarom zouden we onze aandacht aan iets willen geven wat totaal niet boeiend is? Daar heeft niemand zin in toch? Een dagdroom is veel interessanter dan een verhaal van een waardeloze spreker. We zitten dan liever met onze gedachten op een wit strand ergens op Ibiza met een lekker wijntje. Ik in ieder geval wel.

Om te boeien moet je simpelweg de aandacht van je publiek pakken en vasthouden. Alleen op het moment dat je de aandacht van je publiek hebt zijn ze ontvankelijk voor je boodschap. En dat is nu precies waar het om gaat als je een pitch, speech of keynote geeft. Je wil een boodschap overbrengen.

Hoe pak en houd je de aandacht van je publiek vast?

  1. Vertel strategische verhalen. Deze verhalen pakken niet alleen de aandacht, maar dragen ook de kernboodschap over.
  2. Structureer je verhalen met behulp van de message map.
  3. Zorg voor de juiste verhouding tussen ethos, logos, pathos.
  4. Ben authentiek, doe je niet anders voor dan dat je werkelijk bent.