Mindset
Wil jij als ondernemer je grenzen verleggen? Ben jij dan ook bereid om jezelf langdurig maximaal in te spannen en weerstanden te overwinnen?

Je mindset staat aan de basis van ieder succes. Dus ook wanneer je grenzen wilt verleggen. Als het gaat om het verleggen van grenzen dan kun je je mindset op twee verschillende manieren veranderen.

Je kunt je mindset veranderen omtrent:

  • Het doel dat je wilt realiseren.
  • De strategie die je toepast om het doel te realiseren.

In deze blog zoom ik in op de manier waarop Robin van Persie zijn doel veranderde en hoe ik zelf van strategie veranderde bij de geboorte van Levi in Shanghai. Als je deze blog in het juiste perspectief wilt zien, raad ik je aan om eerst twee andere blogs van mij te lezen:

Doel veranderen
Soms kom je tot de conclusie dat je een te lage norm hanteert om datgene te bereiken wat je zo graag wilt bereiken. De eerst stap om dan succesvolle veranderingen door te voeren is door je norm te verhogen. Oftewel, je stelt jezelf een ander doel. Een doel waarbij je de lat een stuk hoger of zo hoog mogelijk legt.

Robin van Persie kwam tot de conclusie dat hij zijn doel moest veranderen als hij het allerbeste uit zichzelf wilde halen. Deze verandering in zijn mindset werd getriggerd door een inspirerend rolmodel: Dennis Bergkamp.

Omdat hij zijn doel veranderde en zich aan een nieuwe norm committeerde, veranderde hij ook van strategie. Dit is noodzakelijk. Je kunt niet een nieuw uitdagend doel nastreven en je strategie daar vervolgens niet op aanpassen. Dat is een kansloze missie. Dus als je je doel aanpast, verander dan ook altijd van strategie. De mindset verandering bij Van Persie heeft een grote impact gehad op zijn carrière. Hij heeft uiteindelijk de absolute wereldtop bereikt.

Hoe is het gesteld met jouw doel?

Hoe hoog heb jij de lat liggen?

Is het noodzakelijk om jezelf een nieuw en uitdagend doel te stellen?

Strategie veranderen
Het doel dat ik mezelf stelde toen Anneke haar water brak in China was: zo snel mogelijk in een goed ziekenhuis komen voor de best mogelijke zorg.

Als je de blog over dit bizarre avontuur hebt gelezen, dan weet je dat Anneke en ik heel wat weerstanden moesten overwinnen. Maar dit was noodzakelijk om uiteindelijk ons korte termijn doel te bereiken: Arriveren in een ziekenhuis dat gespecialiseerd is in het verlenen van de beste zorg voor te vroeg geboren baby’s. Dit was op dat moment het hoofddoel. Dit was de norm en hier zou ik geen concessies aan doen, nu niet, toen niet en over honderd jaar ook niet. Vanuit deze mindset ondernam ik actie en ik veranderde net zo vaak van strategie totdat ik was waar ik met Anneke wilde zijn.

In dit voorbeeld stond het doel vanaf het begin vast, maar we hebben keer op keer de strategie veranderd om uiteindelijk datgene te bereiken wat we graag wilden bereiken. Het veranderen van je aanpak betekent dat je iedere keer weer inspeelt op dat wat zich voor je ontvouwt; je acties en de keuzes die je maakt veranderen, maar het doel staat vast.

Moet jij ook van strategie veranderen om je doel te realiseren?

Welke aanpassingen ga je doorvoeren?

Business
In business geldt precies hetzelfde. Ook hier kun je de perceptie omtrent je doel en strategie constant veranderen.

Stel je bent ondernemer en hebt een fantastisch idee waar een flinke investering voor nodig is. Als de eerste acht investeerders nee tegen je zeggen, geef je het dan op?

Natuurlijk niet!

Niet als je helemaal, maar dan ook helemaal in je product, service of dienst gelooft. Dan ga je ervoor. Dan vlieg je desnoods drie keer de wereld rond, onderzoek je de mogelijkheden van crowdfunding of je stopt alles wat je hebt – inclusief je huis – in je project. Dat is wat je doet als je gaat voor iets waar je écht in gelooft. Je verandert net zo lang van aanpak, totdat je een doorbraak realiseert.

Brengt dit risico’s met zich mee?

Ja!

Ga je een periode van grote onzekerheid tegemoet?

Ja!

Voel je angst?

Ja!

Laat je je tegenhouden door deze angst?

Sommigen wel en sommigen niet, dat hangt af van je mindset. Het is aan jou welke keuzes je wilt maken en welke risico’s je wilt lopen.

Conclusie
Grenzen worden verlegd door je doel, strategie of zelfs beide te veranderen. Het is nu aan jou om te onderzoeken welke veranderingen je wilt doorvoeren. Wil je jezelf een ander doel stellen? Doe dat dan. Is het noodzakelijk om van strategie te veranderen? Doe dat dan. Heb je daar hulp bij nodig boek dan een focus sessie. Eén ding wordt nooit geaccepteerd tijdens het verleggen van grenzen. En dat is dat je een excuus vindt waarom het je niet lukt. Stel je mindset op scherp en go.