Het kunnen vertellen van verhalen is een essentiële vaardigheid voor ondernemers. Verhalen helpen mensen om elkaar en de wereld beter te begrijpen. Ze zetten aan tot nadenken en vormen daarmee een belangrijke bron van inspiratie. Bovendien onthouden we verhalen gemakkelijker dan droge feiten en saaie opsommingen.

Maar welk verhaal kies je nu?

Misschien denk je bij jezelf: ik heb helemaal geen interessante verhalen, waarom zouden anderen de mijne willen horen? Toch heb je het mis. Anderen zitten zeker op jouw verhalen te wachten. Wij mensen zijn namelijk altijd nieuwsgierig naar wat we kunnen leren van elkaar. Het zijn de herkenbare, alledaagse zaken in een verhaal waarmee de luisteraars makkelijk een koppeling kunnen maken naar hun privé en professionele levens. Een voorbeeld van zo’n verhaal, is het verhaal van de stepvraag.

De stepvraag
Ik loop op een bloedhete zaterdagmiddag met mijn hondje Leo over Vakantiepark De Molenvelden in Veldhoven. Ik heb net op het terras genoten van twee heerlijke ijskoude Hoegaarden. Plotseling zie ik twee blonde jongens van ongeveer tien jaar oud met een step in hun hand. Ze merken mij ook op en één van hen vraagt direct: ‘Heb jij verstand van steps?’ Nee, antwoord ik. Direct krijg ik de volgende vraag: ‘Maar kun je wel een stuur rechtzetten.’ Ja dat kan ik wel, antwoord ik. De andere jongen weer: ‘Zal ik je hondje dan even vasthouden?’ Is goed, antwoord ik. Ik loop naar de step, klem het kleine voorwiel tussen mijn voeten en wring een paar keer aan het stuur totdat het recht staat. Gelukt, zeg ik, alsjeblieft hier heb je je step terug. ‘Dank je wel mijnheer,’ zeggen de jongens. De lijn van Leo wordt terug overhandigd en ze steppen weg.

Dit is een verhaal dat iedereen zou kunnen meemaken. Als ik dit verhaal aan ondernemers vertel vraag ik altijd: Wat zijn de belangrijkste lessen die je van deze jongens kunt leren en die je direct kunt toepassen binnen je business? Er ontstaat dan altijd een interessante dialoog. Uiteindelijk licht ik toe dat dit de drie belangrijkste lessen zijn die in het verhaal zitten:

  1. Vraag om hulp
    Iedere ondernemer kan zich relateren aan een verhaal waarin hij of zij hulp heeft ingeschakeld (of te laat). Een belangrijke les is om snel hulp in te schakelen als je het probleem niet zelf kunt oplossen.
  2. Stel de goede vraag
    De vraag: ‘Heb jij verstand van steps?’ bracht geen oplossing. De vervolgvraag: ‘Maar kun je wel een stuur rechtzetten?’ daarentegen wel. Als jij als ondernemer een belabberde vraag stelt, krijg je ook een belabberd antwoord. Zo simpel is het. Een andere belangrijke les is, dat je jezelf de juiste vragen moet stellen.
  3. Ben doelgericht
    De vraag: ‘Zal ik je hondje dan even vasthouden?’ heeft maar één doel: dat ik mijn handen vrij heb om dat stuur recht te zetten. De les die hier in zit is dat je doelgericht bent en het noodzakelijke doet om het probleem op te lossen.

Zo zie je dat een alledaags verhaal zoals de stepvraag belangrijke boodschappen in zich draagt waarvan anderen kunnen leren. Dit soort verhalen helpen je om je boodschap op een inspirerende manier te verpakken die anderen weer makkelijk kunnen onthouden.

Ga op verhalen Safari
Neem eens rustig de tijd om te achterhalen welke verhalen jij wilt vertellen die je kunt toepassen binnen een business context. In de blog: hoe vertel ik een boeiend verhaal licht ik toe hoe je het verhaal strategisch uitwerkt. Maar het belangrijkste is dat je nu op verhalen safari gaat. Achterhaal in welk verhaal een bepaalde les zit en deel die met anderen.

In zijn boek The Story Theater Method licht auteur Doug Stevenson toe dat er vijf belangrijke criteria zijn waarmee je rekening moet houden wanneer je een verhaal selecteert:

  1. Je moet de details van het verhaal scherp voor ogen hebben.
  2. Er moet een leerles in zitten.
  3. Het verhaal moet in een business context gebruikt kunnen worden.
  4. Het verhaal moet mensen uitdagen om grenzen te verleggen.
  5. Je moet er plezier aan beleven om het verhaal te vertellen.