Stel je moet een hartoperatie ondergaan en je kunt kiezen uit twee topartsen. Ze hebben alleen allebei een andere werkwijze. Bij de één duurt de operatie 12 uur en bij de ander 24 uur. Maar je weet absoluut zeker dat het eindresultaat bij beide specialisten hetzelfde is. Voor welke chirurg kies je dan? Waarschijnlijk voor de arts die de klus binnen 12 uur klaart. Simpelweg om het feit dat je borstkas 12 uur minder lang open ligt.
Nu is de hartchirurg die de operatie in 12 uur kan bewerkstelligen niet beschikbaar. Je hebt dit keer de keuze uit de toparts die het in 24 uur kan (resultaat gegarandeerd) en een onervaren hartchirurg die zegt dat hij het in 12 uur kan, maar zich nog nooit heeft bewezen. Voor wie kies je in deze situatie dan? Waarschijnlijk voor de arts die de operatie binnen 24 uur uitvoert, omdat het resultaat bij deze chirurg gegarandeerd wordt.
Als je het bovenstaande verhaal vertaalt naar business, dan kun je een onderscheid maken tussen het proces (duur van de operatie) en het volbrengen van de taak (succesvolle operatie). Focus jezelf in eerste instantie altijd op het eindresultaat. Processen kun je later altijd nog optimaliseren. Het allerbelangrijkste is dat de taak goed wordt volbracht.