• #11 Op naar de top door doelbewust trainen

    Door Ronnie Couwenberg op 24 oktober 2017

    Doelbewust trainen de weg naar prestatieflow

Waarom zijn sommige mensen zo verbazend goed in hun vak? Dit is een vraag waar de Zweedse psycholoog en hoogleraar Anders Ericsson al meer dan dertig jaar onderzoek naar doet. In zijn boek: Peak — Secrets from the New Science of Expertise, beschrijft hij hoe toppresteerders zoals: sporters, musici, schakers, artsen, zakenmensen en docenten, het voor elkaar hebben gekregen om de absolute top in hun vakgebied te bereiken. Zijn antwoord: door middel van doelbewust trainen; met je volle aandacht naar een helder omschreven doel toe trainen. Je pusht je buiten je comfortzone en krijgt directe feedback. Tot slot wordt je gecoacht door een expert die je helpt je doel te bereiken.

Doelbewust Trainen

1. Je hebt een helder omschreven doel

Als je niet weet waar je naar toe gaat, maakt het ook niet uit welke keuzes je maakt! De eerste stap van Doelbewust trainen is dat je exact weet wat je doel is. Zelf stel ik mensen waarmee ik werk nog altijd de vraag: waarom is dit doel zo belangrijk voor je? Presteren gaat om weerstanden overwinnen en om dit te kunnen, moet je gecommitteerd zijn. Als je niet helder kunt aangeven ‘waarom’ een doel belangrijk voor je is, mis je de drive om door te zetten, als het zwaar wordt en haak je waarschijnlijk bij de geringste tegenslag of weerstand af.

Wat is jouw doel? Waarom is dit doel belangrijk voor je?

2. Je traint met volledige aandacht

Om je prestaties te verbeteren, is het essentieel dat je volledig gefocust bent. Er mag geen afleiding zijn. In deze stap is het belangrijk dat je je volledig aandacht geeft aan dat wat je nu aan het doen bent. In de blog Prestatieflow: haal het beste uit jezelf heb ik beschreven dat focus essentieel is om in prestatieflow te komen. Maar focus is ook essentieel om je prestaties te verbeteren. Merk je dat je focus afdwaalt, dan gaat het erom om jezelf zo snel mogelijk te her-focussen. Hoe vaker je dit doet, hoe sterker je ‘focus-spier’ wordt. Gefocust trainen heeft een geweldige impact op je groeiproces.

Hoe snel kun jij jezelf her-focussen?

“Kun jij comfortabel zijn om jezelf een bepaalde tijd oncomfortabel te voelen?”

3. Je pusht jezelf buiten je comfort zone

Doelbewust trainen is lang niet altijd een prettig. Jezelf buiten je comfortzone pushen en voortdurende je grenzen verleggen, kan oncomfortabel aanvoelen. Mensen die hun grenzen verleggen, hebben geleerd om comfortabel te zijn met oncomfortabel zijn. Doelbewust trainen gaat vaak niet langer dan 60 tot 90 minuten, afhankelijk van hoe getraind je bent. Dit omdat geconcentreerd werken, buiten je comfortzone veel energie vraagt. Vind jij het moeilijk om jezelf buiten je comfortzone te pushen? Vaak heeft dit een aantal oorzaken:

  1. Je voelt je onzeker omdat je niet weet wat je buiten je comfortzone aantreft. Daarom kies je ervoor om in je veilig haven te blijven.
  2. Je doel is niet helder omschreven. Oftewel je weet niet welke richting je op gaat. Dit weerhoudt je ervan om jezelf buiten je comfort zone te begeven.
  3. Het ontbreekt je aan commitment. Je weet wel wat je wilt bereiken, maar niet precies waarom.

Push jij jezelf buiten je comfortzone? Waarom wel of waarom niet?

4. Je evalueert je prestaties direct

Door te reflecteren, ben je in staat om je gedrag en keuzes aan te passen. Het is belangrijk voor je prestaties om een mindset te ontwikkelen die voortdurend reflecteert. Reflectie en zeflevaluatie is niets anders dan jezelf voortdurend vragen stellen. Wat gaat goed? Wat kan beter? Waar heb ik hulp bij nodig? Wat heb ik nodig om door te breken naar het volgende prestatieniveau? De kwaliteit van je vraag en de kwaliteit van je reflectie zijn erg belangrijk voor het verbeteren van je prestaties. Het eindresultaat liegt nooit. Iets werkt of iets werkt nog niet. Zo simpel is het! Het is aan jou om te zorgen dat dingen werken.

Hoe reflecteer je? Hoe vaak reflecteer je? Wat ga je doen om jezelf nog beter te evalueren?

5. Je laat je coachen door een expert

De snelheid waarmee je leert, is ontzettend belangrijk. De snelste manier waarop we leren is via inspirerende rolmodellen (coaches / trainers / leiders / specialisten). Rolmodellen bewandelen of hebben de weg bewandelt die jij nu aan het bewandelen bent. Ze weten wat er voor nodig is om stappen in je ontwikkeling te zetten. Ze helpen je met de details. Uiteindelijk zijn we allemaal unieke individuen met een unieke stijl en gaat het erom om deze te uiten en tot leven te brengen. Een expert die direct feedback geeft op je functioneren, is alles bepalend en maakt uiteindelijk het verschil tussen goed en geweldige goed zijn.

Welke experts coachen jou? Door welke experts zou je graag gecoacht worden?

De kracht van waarom

Er zijn zoveel zaken belangrijk bij het verbeteren van je prestaties, maar als ik er één zou moeten uitlichten die in mijn ogen het allerbelangrijkste is, dan is het je waarom. Als je waarom duidelijk is, dan is er een commitment om door te zetten, zelfs wanneer je met grote weerstand of tegenslag te maken krijgt. Het waarom is de brandstof die die dingen mogelijk maakt. Als je je buiten je comfortzone bevindt, ben je op onbekend terrein, je weet niet precies wat voor weerstand je tegenkomt. Jouw waarom geeft je de kracht om het onbekende binnen in jezelf te verkennen. Zo worden grenzen verlegd.

Prestatieflow

Presteren draait eerst om geven en daarna pas om ontvangen. Het plezier, het geluk wat je ervaart in het geven, het bewandelen van de weg is de beloning op zich. De kers op de taart is een titel, een medaille, een businessdeal, een relatie of een product dat gelanceerd wordt. Maar de zingeving zit hem in datgene wat je geeft en de energie die je erin stop. En met regelmaat zal je dan de paradox van presteren ervaren, het lijkt alsof de activiteit vanzelf gaat, de optimale ervaring, je ervaart prestatieflow.

Lees ook andere blog artikelen…

Nieuwe blogs direct in je inbox?

Maak je geen zorgen, ik heb ook een hekel aan spam.

Powered by ConvertKit