In 2001 was ik voor het tweede opeenvolgende jaar op vakantie naar het Griekse eiland Kreta (Chersonissos). Het was het voorgaande jaar zo goed bevallen, dat we met de vriendengroep hadden besloten om nog een keer te gaan.
Dit waren echt slopende vakanties kan ik je vertellen… ik weet niet of je het wel eens ervaren hebt om 10 dagen achterelkaar te feesten, maar ik had eigenlijk weer een vakantie nodig nadat ik terugkwam van deze feesttrip.
Je begrijpt vast wat ik bedoel.
Maar goed…
Ook ging ik voor het tweede jaar op rij weer bungeejumpen op Kreta. Ik kan me nog goed herinneren dat ik zowat in mijn broek scheet toen ik met de lift naar boven en bij mezelf dacht: “Dit kan niet, ik kan nooit zo gestoord geweest zijn om vanaf deze hoogte (ongeveer 60 meter) naar beneden te springen.”
En ergens popte er een stemmetje in mijn hoofd op: “Jawel, zo gestoord was je wel.”
Daar stond ik dan 60 meter boven de zeespiegel. Een aantal vrienden van mij hadden al gesprongen dus ik voelde de druk. Ik haalde nog een paar keer diep adem, keek nog een laatste keer naar beneden en dacht bij mezelf fuck it en sprong.
In business zullen we ook sprongen moeten maken die ons angst kunnen inboezemen. Dit betekent niet dat ik je wil aanzetten tot onverantwoorde keuzes zoals veel geld lenen zonder een duidelijke strategie voor ogen te hebben of zomaar blindelings met iedereen in zee gaan. Er moet natuurlijk wel een kraakheldere visie achter zitten.
Ik bedoel sprongen zoals:
- die ene topper aannemen met een salaris van 100k+ in het jaar.
- investeren in een dure machine.
- een extern marketingbureau inhuren.
- uitbreiden naar andere landen.
- saneren in je product/dienstenaanbod.
- een gedeelte van je aandelen verkopen.
Er zijn zoveel sprongen die je in je business kan of zelfs moet maken om momentum te creëren.
Ondernemen is nu eenmaal risico’s nemen en de ene durft dat meer dan de ander. Maar één ding is zeker, ondernemen is een sport van onzekerheid. Daar zal je mee moeten leren omgaan, anders ben je niet geschikt.
Iedere dag weer zal je keuzes moeten maken die de koers van je business beïnvloeden. Soms zijn dit kleine veranderingen en soms zijn dit van die grote veranderingen waarvan je bijna in je broek schijt.
Een belangrijk inzicht dat ik heb gekregen is dat de angst nooit verdwijnt. Dat is maar goed ook, want dat houdt je scherp. Maar jij en ik hebben wel een keuze hoe we met deze angst kunnen omgaan.
Deze twee keuzes zijn:
- Je loopt weg voor je angst.
- Je trotseert je angst en overwint deze.
That’s it!
Twee keuzes.
Niet meer, niet minder.
Wat is die ene sprong die je nu moet maken die het verschil gaat maken in je business?