Kun jij je een moment herinneren dat je geraakt was door wat iemand vertelde? Waarschijnlijk weet je nog precies hoe je je voelde en wat de boodschap was. Iedere presentatie, speech of pitch die ons diep raakt omvat drie cruciale elementen: ethos, logos, pathos.

Ethos, logos, pathos
De Griekse filosoof Aristoteles geloofde dat het overtuigen van anderen uit drie elementen bestaat: ethos, logos en pathos. Vandaag de dag zijn dit bekende begrippen om je presentatie op zo’n manier vorm te geven dat de impact van je boodschap enorm is. Maar wat betekenen de begrippen pathos, logos en ethos?

  1. Ethos
    Ethos houdt in dat het publiek wordt overtuigd omdat de spreker als geloofwaardig en eerlijk wordt gezien. We zijn geneigd het eens te zijn met mensen die we respecteren om hun prestaties, titels en ervaringen.
  2. Logos
    Logos gaat over logica, informatie en statistieken. Je verhaal onderbouwen met concrete feiten vergroot je overtuigingskracht.
  3. Pathos
    Pathos beschrijft de overtuigingskracht die zit in de manier waarop we de gevoelens van anderen aanspreken. In één woord draait het hier om: storytelling.

Een mooi voorbeeld van hoe ethos, logos en pathos optimaal in een presentatie verwerkt zijn is te zien in de populaire TED talk van Bryan Stevenson ‘we need to talk about injustice’. Op het moment van schrijven (deze blog) staat de teller op meer dan zes miljoen views. Stevenson kreeg de langste staande ovatie in de TED geschiedenis en haalde met zijn talk meer dan één miljoen dollar op voor zijn goede doel.

Wat kunnen we leren van deze speech?
Communicatiecoach Carmine Gallo heeft de speech van Stevenson geanalyseerd op de verhoudingen tussen pathos, logos en ethos. In zijn boek Spreek als TED deelt hij zijn bevindingen hierover. De speech van Stevenson duurde 20 minuten en omvatte 4057 woorden. 10% van deze woorden viel binnen de categorie ethos, 25% binnen de categorie logos en maar liefst 65% viel binnen de categorie pathos.

Conclusie
Als je met je presentatie jouw publiek emotioneel weet te raken, dan heeft dit een enorm effect op de impact die je creëert. Natuurlijk zijn ook de onderbouwde feiten en de geloofwaardigheid van je verhaal belangrijke elementen. Maar iedere inspirerende speech is gebouwd op het fundament van pathos. Of je nu een sales pitch geeft, een presentatie verzorgt aan investeerders of een nieuwe medewerkers voor je bedrijf wilt aantrekken, dit is waar het om draait: ervoor zorgen dat je de gevoelens van je publiek aanspreekt. Dit doe je door inspirerende verhalen te vertellen.