• #21 Persoonlijke doorbraken realiseren

    Door Ronnie Couwenberg op 14 januari 2018

    Persoonlijke doorbraken realiseren

Doorbraken
Wat zou je écht graag willen realiseren? Wie moet je daarvoor worden? Welke doorbraak wil je creëren? Veel mensen hebben ambities, maar het hebben van ambities is niet moeilijk. De werkelijke uitdaging ligt in het realiseren ervan. Velen beginnen met veel enthousiasme aan een nieuw doel maar verliezen de energie om door te zetten wanneer ze met weerstand worden geconfronteerd. Weerstand komt in allerlei vormen voor. Beperkende overtuigingen, heftige emoties, vermoeidheid of je vindt niet de juiste mensen en oplossingen. Deze weerstand verhindert je om dichterbij je doel te komen en creëert stress, frustratie en soms wanhoop. Hoe ga je er nu toch voor zorgen dat er een doorbraak plaats gaat vinden, ondanks de weerstand waarmee je geconfronteerd wordt?

Als eerste is het belangrijk om te weten wat je wilt. Want hoe kun je een doorbraak creëren als je niet weet wat je wilt bereiken? In blog ‘#13 Focus op waar je naartoe wilt’ deel ik een strategie die je hierbij helpt. Vervolgens deel ik in blog ‘#16 Focus op vooruitgang’ een strategie die je helpt om voortdurend kleine stapjes voorwaarts te maken. Nu weet ik uit ervaring dat het mogelijk is dat je weet ‘wat je wilt’ en dat je de drive hebt om je doel te realiseren, maar je toch weinig tot geen vooruitgang boekt. Wat nu? Hoe ga je toch een doorbraak realiseren? Inzicht in de drie niveaus van persoonlijke doorbraken gaat je hierbij helpen.

“Een doorbraak is een transformatie naar een nieuwe werkelijkheid.”

Persoonlijke doorbraken
De strategie die ik met jullie deel leerde ik van Tony Robbins. Er zijn drie niveaus waarop persoonlijke doorbraken plaatsvinden: state, story en strategy. Inzicht in deze niveaus en weten ‘wat’ en ‘wanneer’ te doen is cruciaal als je ambitieuze doelen wilt realiseren en het het beste uit jezelf wilt halen. Alle drie de niveaus hebben afzonderlijk de kracht om een doorbraak te realiseren, maar door ze te combineren versterken ze elkaar en heb je krachtig gereedschap in handen om het beste uit jezelf te halen. De volgorde van kracht wordt opgedeeld in drie niveaus. Te beginnen met nummer drie ‘strategy’.

#3 Strategy
Zie een strategie als een recept; je doet iets op een bepaalde manier waardoor je iedere keer weer opnieuw dezelfde resultaten boekt. Neem een bakker die na 15 jaar het perfecte recept voor een heerlijke chocoladetaart heeft gevonden als voorbeeld. Deze bakker leert je ‘hoe’ je deze chocoladetaart kunt maken. Stapsgewijs laat hij het hele bakproces zien totdat jij het helemaal kent. Ondanks dat je geen bakker bent, weet je nu precies wat je moet doen om een heerlijke taart te bakken. Als je dit recept en het proces van bakken eenmaal kent, dan ben je in staat om iedere keer een heerlijke taart te maken terwijl je geen bakker bent. Dat is het mooie van een strategie; doe de juiste dingen en krijg iedere keer opnieuw dezelfde resultaten. Mensen investeren in trainingen, coaching, workshops en boeken om de juiste strategie te leren. De juiste strategieën kunnen je leven, relaties en business compleet veranderen.

Hoe leer je nu het snelste een effectieve strategie? Heel simpel. Door rolmodellen te bestuderen en te leren van mensen die enorm goed zijn in wat ze doen. Leren van rolmodellen versnelt je ontwikkeling en kan je letterlijk een decennia aan onderzoek besparen. In blog ‘#17 leer van rolmodellen’ ga ik hier dieper op in. Zijn er geen rolmodellen om wat voor reden dan ook, dan is de snelste manier om iets te leren door het te doen. Ik zeg altijd: het leven geeft je altijd feedback, iets werkt of iets werkt nóg niet. Als iets nog niet werkt heb je nog niet de juiste strategie gevonden die je verder helpt. Een tijdje terug had ik een nieuwe videocamera gekocht om vlogs en video’s voor mijn online leeromgeving op te nemen. Ik had veel vragen over de verschillende instellingen van de videocamera waar ik zelf nadat ik er vele uren in had gestopt nog steeds niet uitkwam. Terug in de winkel waar ik hem gekocht had, kreeg ik ook geen bevredigende antwoorden, omdat de medewerkers gespecialiseerd waren in fotografie en niet in filmen. Wat zit ik ook moeilijk te doen, dacht ik bij mezelf. Een van de cliënten die ik coach is een top videograaf. Ik belde hem op en legde mijn probleem uit. Direct antwoordde hij: “Ronnie, ik ben straks toevallig bij je in de buurt, ik kom wel even langs.” Later die dag kwam hij langs en in 30 minuten tijd legde hij uit welke instellingen belangrijk waren en welke niet en vervolgens liet hij mij een aantal proefopnamens maken. Ik was er zelf nooit achter gekomen wat ik in een zeer korte tijd van deze videograaf leerde. Letterlijk binnen 30 minuten waren al mijn vragen die ik had omtrent het filmen opgelost. Rolmodellen kennen de shortcuts. Wanneer je je ontwikkeling wilt excelleren, zoek dan de juiste rolmodellen.

“Weten wat te doen, maar niet doen is een vorm van niet weten.”

Het is wel belangrijk om je ervan bewust te zijn dat het altijd gaat om het toepassen van de juiste strategie. Je kunt iemand een goede strategie geven, maar als ze deze niet toepassen is de strategie waardeloos. Daarom zijn veel problemen ook geen probleem aan het ontbreken van de juiste strategie, maar het niet integreren daarvan. Weten wat te doen, maar het niet doen is een vorm van niet weten. Overal is informatie te vinden over het ontwikkelen van een gezonde levensstijl en hoe je bijvoorbeeld een paar kilo’s kunt afvallen. Je kunt boeken en blogs lezen, Youtube filmpjes bekijken, een personal trainer inhuren en de kans is groot dat er in je nabije omgeving een fitnesscentrum is. Dus als mensen niet afvallen is het dan een strategie probleem denk je? Nee, je weet wat te doen, maar je doet niet wat je weet. Dit geldt niet alleen voor afvallen, maar voor alles. Als je écht wilt dan leer je de juiste strategie of je komt met mensen in contact die de strategie beheersen en het probleem voor jou oplossen. Maar zie het wel in het juiste perspectief. Je kunt een software specialist inhuren om een probleem voor je op te lossen, maar als je calorieën wilt verbranden zul je toch echt zelf met je reet van de bank moeten komen.

Het toepassen van de ‘juiste’ versus de ‘verkeerde’ strategie is cruciaal voor het creëren van doorbraken. Maar het probleem ligt niet altijd op strategische niveau. Zoals eerder gezegd is het niet implementeren van de juiste strategie sowieso een kansloze missie om je doel te realiseren. Maar het bijltje erbij neergooien voordat je de goede strategie gevonden hebt brengt je ook niet verder. Dat brengt ons bij het tweede niveau waarop doorbraken plaatsvinden: ‘story’.

#2 Story
Het tweede niveau ‘story’ heeft te maken met de verhalen die we onszelf vertellen. Of je er nu bewust van bent of niet, in je geest vindt er voortdurend een innerlijke dialoog plaats. Dit zijn verhalen die we zelf creëren en ons helpen om betekenis te geven aan de wereld om ons heen. Een voorbeeld van zo’n dialoog is: “Bah het is vandaag slecht weer en ik had nog wel zo’n zin om lekker buiten te gaan wandelen. Ach ja, misschien is dit wel een mooi moment om eindelijk mijn kledingkast maar eens op te ruimen. Moet al zo lang gebeuren. Ja goed idee, dat ga ik doen.” Dit is een voorbeeld van een mini-dialoog die zich in ons hoofd afspeelt. Zo voeren we dagelijks vele gesprekken met onszelf over business, relaties en het leven in de vorm van kleine verhaaltjes.

“Geloven in het juiste verhaal is cruciaal voor het creëren van doorbraken.”

Werkelijke kracht zit hem in de verhalen die je ‘gelooft’. Verhalen waarin we geloven zijn zo krachtig dat het niet uitmaakt welke weerstand je ervoor moet overwinnen, je doet het gewoon! Iemand vertelde me eens dat hij al geruime tijd bezig was om te trainen voor een marathon. Maar iedere keer als hij aan het trainen was en met pijn en weerstand geconfronteerd werd gaf hij op en zette hij niet door. Op een zekere dag was hij op bezoek in het ziekenhuis bij zijn neefje van tien jaar oud die leed aan leukemie. Zijn neefje vertelde hem tijdens dit bezoek over het ziekteproces; de pijn, de medicijnen, en de onzekerheid over de toekomst. Tijdens het luisteren naar zijn neefje, bekroop hem een droevig gevoel. Hij had zo’n medelijden met het kleine ventje. Onderweg naar huis, terugdenkend aan het gesprek, werd hij boos op zichzelf. De weerstand die ik moet overwinnen om een marathon te lopen stelt geen ‘f..k’ voor vergeleken met de weerstand waarmee mijn neefje geconfronteerd wordt. Tijdens het autorijden klapte er een schakelaar (nieuw verhaal = nieuwe mindset) om. Hij besloot zich in te schrijven voor de marathon en deze uit te lopen. Hij vertelde me dat elke keer als hij pijn voelde tijdens het trainen of de marathon zelf, hij bij zichzelf dacht: de pijn die ik nu ervaar is niets vergeleken met de pijn die mijn neefje ervaart. Dit verhaal hielp hem om de marathon uit te lopen.

Geloven in het juiste verhaal is cruciaal voor het creëren van doorbraken. Maar lang niet altijd geloven we in het juiste verhaal of saboteren we onszelf met verzonnen verhaaltjes omdat ze ons ‘tijdelijk’ een beter gevoel geven. We vertellen onszelf dan verhalen zoals: binnenkort start ik met sporten, ga ik minder drinken of begin ik voor mezelf. Maar het blijft bij het vertellen van verhalen. Concrete actie wordt er niet genomen. Wat is een verhaal zonder actie? Een fantasie, niets meer en niets minder! Anderen helpen hun dromen direct om zeep door zichzelf verhalen te vertellen die destructief zijn. Vaak hebben ze een doel voor ogen en starten vervolgens een dialoog met zichzelf als: het is niet het juiste moment, het gaat me niet lukken, ik heb het geld niet, ik mis de juiste mensen om me heen of deze uitdaging is veel te zwaar voor me. Dit zijn allemaal voorbeelden van verhalen die je niet in je kracht zetten, maar alle creatieve energie uit je zuigen.

“Wat is een verhaal zonder actie? Een fantasie, niets meer en niets minder.”

Als mensen echt geloven in hun verhaal, zetten ze van het een op het andere moment een schakelaar in hun hoofd. Ze stoppen met roken, gaan gezonder leven, maken een gewaagde stap in hun business of ze hervinden de energie en vechten zich terug uit een verslagen positie. Dat is de kracht van commitment oftewel het verhaal waar je in gelooft. Als ik mensen coach, wil ik altijd weten ‘waarom’ ze een verandering, transformatie of doorbraak willen creëren. Ik ben op zoek naar het verhaal achter ‘waarom ze doen wat ze doen’. Als ik mensen hieraan herinner of ik help ze met het creëren van een nieuw verhaal dan wordt er een krachtig fundament gecreëerd waarop doorbraken plaatsvinden. Toch is het mogelijk dat je gecommitteerd bent en de goede strategie tot je beschikking hebt en geen doorbraak realiseert. Dat brengt ons bij het belangrijkste niveau waarop doorbraken plaatsvinden: state.

#1 State
De ‘state’ waarin je verkeert oftewel je energieniveau is de belangrijkste factor voor het creëren van doorbraken. Als het je aan energie ontbreekt dan maakt het niet uit wat voor strategie je toepast of hoe gecommitteerd je bent, je creëert simpelweg geen doorbraken. Om doorbraken te realiseren is het essentieel dat je zowel over kwantitatieve als kwalitatieve energie beschikt.

Met kwantiteit bedoel ik de hoeveelheid energie die je tot je beschikking hebt. Als je batterij leeg is mis je de power om zaken in beweging te krijgen. Gezond eten, voldoende bewegen, goed voor jezelf zorgen, genoeg water drinken en slapen zijn cruciaal voor je kwantitatieve energieniveau. Sommige mensen kunnen bergen werk verzetten en anderen stralen lusteloosheid uit voordat ze überhaupt ergens aan begonnen zijn. Kwantitatieve energie heb je nodig om weerstanden te overwinnen. Dit is geen hogere wiskunde en waarschijnlijk weet je dit wel, alleen pas je het ook toe? Maak je ook tijd vrij om voldoende te bewegen, drink je voldoende water, eet je gezond en neem je op tijd je rust? Strategieën worden pas effectief als je ze toepast.

Toch is het mogelijk dat je voldoende kwantitatieve energie hebt, maar dat het je ontbreekt aan kwalitatieve energie. Mijn ervaring is dat als je niet weet wat je wilt, je geen duidelijk doel voor ogen hebt of geen grip op je business hebt omdat je het overzicht kwijt bent je een lage kwaliteit energie ervaart. Dit is funest voor je prestaties. Het is in zo’n geval zaak om zo snel mogelijk je focus te herpakken en je te richten op zaken waar je invloed op hebt en waar de prioriteiten liggen. Als je exact weet wat je wilt dan word je alleen al enthousiast over de richting die je opgaat.

Voor je state is het niet alleen belangrijk om te weten waarop je je moet focussen, maar ook het vasthouden van focus (concentratie) is cruciaal voor je energieniveau. Wanneer je je namelijk niet kunt concentreren, dan kun je ook nooit voor ‘langere tijd’ ergens je onvoorwaardelijke aandacht aan geven. Je ervaart rusteloosheid en dingen komen niet in beweging omdat je er simpelweg te weinig energie naartoe stuurt. Meditatie kan je hierbij helpen. Als je met regelmaat mediteert ga je je niet alleen innerlijk rustig voelen, maar je bent ook in staat om jezelf beter te focussen en dit is super belangrijk voor een ‘kwalitatieve’ state. Zodra we in de goede ‘state’ zijn hebben we de power om ook echt een verandering door te voeren en doorbraken te creëren.

Samenvattend
Zelfs de sterkste mindset kan een slecht plan hebben. Met een schroevendraaier een spijker in de muur willen slaan — het maakt niet uit hoe positief je bent en hoe hard je werkt, het gaat niet werken omdat je de verkeerde strategie kiest. Maar als je de goede strategie hebt en een onverwoestbare mindset, maar het ontbreekt je aan energie, dan creëer je ook geen doorbraken. Alle drie de niveaus zijn essentieel voor het creëren van doorbraken. Waar het omgaat is weten ‘wat’ en ‘wanneer’ te doen. Vergeet niet dat het altijd gaat om in de juiste ‘state’ te zijn. Als de juiste energie aanwezig is dan heb je de power om door te zetten ongeacht wat er op je pad komt. Als je een strategie toepast die niet werkt, maar je hebt de juiste energie; wat doe je dan? Dan verander je van aanpak. En als dat niet werkt dan verander je net zolang van aanpak totdat je een strategie hebt gevonden die een doorbraak creëert. De ‘juiste’ energie begint met exact weten wat je wilt en waarom je dat doel wilt realiseren. Want als je eenmaal je ‘wat en waarom’ weet, creëer je een laser focus en een onverwoestbaar verhaal in je geest waarmee je niet te stoppen bent.  

“Als de juiste energie aanwezig is dan heb je de power om door te zetten ongeacht wat er op je pad komt.”

Ieder moment heb je de kracht om een verandering door te voeren door drie keuzes te maken die volledig binnen je controle liggen. Deze keuzes zijn: jij kiest waar je je focus op richt, jij kiest de betekenis (verhaal) die je aan een situatie geeft en jij kiest welke actie je onderneemt. Bewust zijn van deze drie keuzes en ernaar handelen geeft je de noodzakelijke ‘toolbox’ om ambities te realiseren. Stel jezelf deze drie vragen en creëer doorbraken in je business, relaties en je leven:

  1. Wat wil je?ontwikkel een laser focus
  2. Waarom wil je dit?geef betekenis en creëer een onverwoestbaar verhaal
  3. Wat ga je doen?iedere doorbraak start met het ondernemen van actie

Over Ronnie

Ronnie Couwenberg coacht en traint ondernemers, topsporters en professionals die het beste uit zichzelf willen. Hij helpt hen bij: identiteitsontwikkeling, het toepassen van effectieve mindset strategieën en bij het creëren van teamculturen waarin optimaal presteren centraal staat. Ronnie verzorgt ook workshops die helpen bij het bevrijden van potentieel en het verleggen van grenzen.