Blog

Ronnie’s Blog

Dagelijkse inspiratie voor ambitieuze ondernemers die het beste uit zichzelf en hun business willen halen.

  • Mindset
  • Personal branding
  • Pitchen
  • Meditatie
  • Leiderschap

1000 dagen bloggen

Ik heb mezelf het uitdagende doel gesteld om 1000 dagen achterelkaar te bloggen. Dit project ben ik op 25 augustus 2019 gestart. Sindsdien publiceer ik iedere dag één nieuwe blog op Ronnie’s Blog.

Gepubliceerde blogs: 433

Totaal aantal woorden: 202,102

Is geluk een permanente staat waarin je kunt verkeren?

Nee. Misschien dat een zenmonnik die zich 24 uur terugtrekt in één of andere grot in de Himalaya daar anders over denkt, maar ik zie geluk als een proces waar we continu invloed op uit kunnen en moeten oefenen. Jij en ik kunnen tal van acties ondernemen die een...

Seminar-junkies zijn meester in uitstelgedrag

Ken je van die figuren die aan de lopende band vertellen welke: opleidingen trainingen workshops coaching seminars cursussen ze wel niet volgen? De ene cursus is nog niet klaar of ze beginnen alweer aan de volgende. Dit soort mensen zijn seminar-junkies. Ze vinden het...

Neem je verantwoordelijkheid

Incasseer tegenslagen, rust uit als je moe bent, maar ga niet zitten klagen, ga niet zitten zeuren, ga geen excuses verzinnen waarom jouw leven niet loopt zoals je wilt. Alleen jij bent verantwoordelijk! Ga op zoek naar wat jou tot leven brengt. Ontdek waar je goed in...

Iets is beter dan niets om tegenaan te schieten

Eerder dit jaar schreef ik de blog Start vandaag nog met bullshit-schrijven. Hierin deel ik een strategie die mij heeft geholpen productiever te zijn met het schrijven van content. Het belang van zo snel mogelijk een begin maken staat centraal in deze blog. Als je...

Hoe onderscheid jij jezelf?

Dit is geen favoriete vraag van me. Is er iets mis mee? Nou, bij deze vraag ligt de focus op ‘onderscheiden’. Als je jezelf wilt onderscheiden dan heb je een tegenpartij nodig. Business A doet dit, en wij doen het dus op een andere manier. Je kunt op deze wijze alleen...

Focus is energie

Dingen komen in beweging als jij je focus erop richt. Focus je jezelf op de verkeerde dingen, dan breng je dus ook een proces op gang dat je niet dichter bij je doelen zal brengen. Ik maak een onderscheid in drie verschillende soorten focus: Doel focus - Wat wil ik?...

Een mooie quote van Michael Jordan

“Er zullen altijd blokkades zijn als je iets wil bereiken. Ik had ze, iedereen heeft ze. Maar deze obstakels hoeven je niet te stoppen. Als je tegen een muur aanloopt, draai je dan niet om en geef never nooit op! Zoek uit hoe je de muur beklimt, je er doorheen gaat,...

Wat is positionering en waarom is het belangrijk?

Klanten willen zich kunnen identificeren met de persoon waar ze zaken mee doen. Als klanten de hoge prestatienorm hanteren, dan willen ze zaken doen met een partner die ook hoge prestatienormen hanteert. Dit is namelijk een manier waarop een klant zich met jou kan...

7 eigenschappen van een fantastische pitch

Je moet: de aandacht pakken en deze weten vast te houden. spreken vanuit authenticiteit. inspirerende verhalen kunnen vertellen. zelfvertrouwen uitstralen. je kernboodschap kunnen overbrengen. je toehoorders aanzetten tot actie. inzicht hebben in hoe ons brein...

9 elementen van een winnende pitch

Een goede pitch is het verschil tussen een deal wel of niet binnenhalen en tussen een geweldige of een belabberde indruk achterlaten. Een pitch moet je volledig op maat maken voor je klant of doelgroep. De onderstaande negen elementen helpen je bij het ontwerpen van...

Sommige mensen zijn goed in heel veel niks vertellen

Ken je van die mensen die je een vraag stelt en vervolgens tien minuten aan het lullen zijn, terwijl je totaal geen idee hebt wat ze nu eigenlijk zeggen? Je stelt ze de vraag of ze bang zijn voor slangen en ze antwoorden dat ze olifanten leuk vinden. Het is niet...

Waarom experts meer betaald krijgen dan amateurs

Verhalen zijn krachtige instrumenten om een boodschap over te brengen. In het onderstaande verhaal zit een mooie metafoor verpakt die duidelijk maakt waarom een expert zijn geld meer dan waard is. Misschien heb je dit verhaal al eens gehoord of gelezen. Er zijn...

Blijf aardig tegen je klanten

Laatst was ik in een mooi restaurant in Amstelveen om een tafel voor te zitten van Directeuren Netwerk. De aanwezige horecamedewerkers hadden de taak gekregen om onze tafel coronaproof te maken. Oftewel, de tafel zo in te richten dat 8 mensen konden lunchen zonder...

Tien vragen die je helpen bij het ontwikkelen van je personal brand

Wat maakt jou uniek? Wat is jouw grootste superkracht? Wat typeert jouw communicatiestijl? Hoe creëer jij waarde voor jouw klanten? Wat beloof jij je klanten? Waar wil je dat jouw personal brand (jij) om bekend staat? Hoe zou jij jezelf omschrijven aan de hand van een...

Drie wonderbaarlijke antwoorden

In zijn boek Het gras wordt groener schrijft Thich Nhât Hanh een mooi verhaal dat hij van Tolstoj heeft geleend. Ik vind het een mooi verhaal dus ik leen het ook even! Ik heb het verhaal wel ingekort en hier en daar een paar kleine aanpassing gemaakt. Maar de credits...

Leer door te doen!

Regelmatig kom ik ondernemers tegen die mij kunnen uitleggen wat ze graag anders willen doen, maar toch krijgen ze dat op de een of andere manier niet voor elkaar. Waar schort het dan aan denk je? Als mensen een oplossing hebben bedacht, maar deze niet kunnen...

Het is onmogelijk om stappen voorwaarts te zetten als:

je je visie, je doelen en je plan van aanpak niet scherp hebt. je een tunnelvisie hebt ontwikkeld. je jezelf niet bewust bent van je blinde vlekken. je geen doelgericht en praktisch actieplan hebt. je je prioriteiten niet helder hebt. je je innerlijke motivatie...

Wie wil ik als personal brand zijn?

Your brand is the perception others have of you. But it’s up to you to shape that perception as much as possible. Je personal brand is je identiteit, je presence en het kloppende hart achter alles wat je doet. Een sterke personal brand trekt klanten aan en zorgt...

Wat is pitchen?

Pitchen is een communicatievorm waarbij het doel is om de ander te overtuigen, te inspireren of te informeren. Of jij je er nu bewust van bent of niet, je bent voortdurend aan het pitchen. Als jij voor het avondeten veel zin hebt in een Chinese rijsttafel, maar jouw...

Welke tien problemen help jij met jouw dienst/product op te lossen?

Als jij je dienst of product wilt verkopen, dan moet je heel goed weten welke problemen jij jouw klant helpt op te lossen. Maar voordat je een oplossing presenteert is het belangrijk om eerst te weten wat nu de grootste problemen van jouw klant zijn. Want niemand is...

Hoe inspireer jij je team?

In de film Any Given Sunday geeft Al pacino een fantastische speech. Iedere keer weer krijg ik kippenvel als ik naar dat fragment kijk. Mensen inspireren vraagt om authenticiteit, visie, communicatief vermogen en charisma. Hoe inspireer jij je team als leider? Dit is...

De achterkant van een oud visitekaartje

Laatst was ik mijn garage aan het opruimen en kwam ik nog ergens een stapeltje oude visitekaartjes tegen. Ik besloot ze weg te gooien, nadat ik nog even aandachtig de tekst op de achterkant van het kaartje had gelezen. Dit stond er op de achterkant: It’s impossible....

Zes levensinzichten die mij helpen om het beste uit mezelf te halen

Niemand krijgt bij zijn geboorte een pasklare handleiding mee met daarin instructies hoe je je beste leven moet leiden. Het is een proces van vallen, opstaan en weer doorgaan. Hiervoor is reflectie, moed, energie en doorzettingsvermogen nodig. Het leven geeft je...

Altijd navragen, nooit aannemen

Aannames zijn the mother of all fuckups. Als je zomaar dingen aanneemt kun je automatisch conflicten, misverstanden en een hoop sores terugverwachten. Zeker als je intensief met elkaar samenwerkt. Dan ga je er vaak al vanuit dat je aan een half woord van de ander...

Wat is de wet van de verminderde meeropbrengst?

De wet van de verminderde meeropbrengst is een begrip uit de sportwereld. Simpel gezegd betekent dit dat je groeicurve afneemt naarmate je ergens beter in wordt. Als je veel overgewicht hebt en je implementeert een gezonde leefstijl, dan vliegen de kilo’s er in het...

Wat is het effect van een fantastische pitch?

Als we een verhaal horen dat op een inspirerende manier wordt overgedragen, dan voelen we onszelf verbonden met het verhaal en de spreker. We raken geïnspireerd, enthousiast en gaan helemaal op in het verhaal. Een fantastische pitch verandert je gevoel. Aandacht Als...

Grenzen verleggen: verander van doel, strategie of allebei

MindsetWil jij als ondernemer je grenzen verleggen? Ben jij dan ook bereid om jezelf langdurig maximaal in te spannen en weerstanden te overwinnen? Je mindset staat aan de basis van ieder succes. Dus ook wanneer je grenzen wilt verleggen. Als het gaat om het verleggen...

Geniet van de kleine dingen

Soms zijn we zo druk bezig met het oplossen van allerlei business problemen dat we helemaal vergeten te genieten van de kleine dingen. Op het moment dat we de kleine dingen vergeten, dan missen we iets in ons leven. We zien de details niet meer. Een bloem, een vogel,...

Wat is het verschil tussen ‘bewustzijn’ en ‘bewust zijn’?

Bewustzijn is onveranderbaar. Alleen de mate waarin het Bewustzijn door je heen stroomt varieert. Vergelijk dit met een kraan. Als je de kraan een beetje opendraait, komt er een klein straaltje water uit. Maar zet je de kraan helemaal open dan ontstaat er een...

Richting is belangrijker dan snelheid

Je kind heeft een ongeluk gehad en je moet per direct naar het medisch centrum. Zo snel mogelijk stap je in de auto en je scheurt weg. Je bent gehaast en rijdt op de automatische piloot richting een medisch centrum dat ruim 8 km verder weg is dan het dichtstbijzijnde...

Hoe kan ik succesvol een verandering doorvoeren?

Alle hulpvragen die ik als coach van anderen krijg, kan ik terug brengen tot een hoofdvraag: Hoe kan ik succesvol een verandering doorvoeren? Of je nu: een doel wilt realiseren. een nieuwe koers wilt bepalen. top wilt presteren onder druk. angst wilt overwinnen. een...

We zijn gearriveerd bij blog 300

Laatst vroeg een vriend mij: “Ronnie, als je zoveel blogt zit je dan op een gegeven moment niet zonder verhalen?” Ik moest glimlachen, en antwoordde direct: “Nee hoor.” Letterlijk iedere dag zit ik boordevol inspiratie. En jij waarschijnlijk ook. Het is alleen een...

Hoe organiseer jij jouw marketing?

Als freelancer heb je te maken met veel verschillende uitdagingen. Je moet je personal brand op de kaart zetten, een businessmodel ontwikkelen en tegelijkertijd opdrachten uitvoeren en je administratie bijwerken. Kort samengevat moet je als freelance ondernemer...

Als het makkelijk zou zijn, zou iedereen het doen

Je moet een klein beetje prettig gestoord zijn – voor het ondernemerschap. Weinig zekerheid, lange werkdagen, veel verantwoordelijkheid… Wie tekent daar nou voor? Als je iets aan het bouwen bent dat complex is dan kost dit tijd, energie, commitment,...

De kracht van keuzes

Het fundament van mijn visie is gebouwd op het principe ‘de kracht van keuzes’. Als je de kwaliteit van je leven, je relaties of de impact die je met je business creëert wilt verbeteren, dan zal je ‘betere keuzes’ moeten leren maken. Dit zijn de twee belangrijkste...

Welke pizza’s verkoop jij?

Als je een pizzeria binnenloopt is het overduidelijk waarom je daar bent. Je wilt een lekkere pizza eten. De vraag is alleen: Welke pizza ga je nemen? Eentje met salami, kip of een mix van alles en nog wat? Deze simpele metafoor heb ik laatst weer eens ter reflectie...

Wat is de essentie van topsport?

De ambitie hebben om iedere dag beter te worden. Hoe je dat doet? Een hoge norm hanteren. Doelbewust trainen. Samenwerken met andere toppers. Heb jij als leider de ambitie om jezelf voortdurend te ontwikkelen?

Klopt het nog?

In januari 2018 werd ik benaderd door Tjeu Seeverens en Sef Vergoossen om mee te werken aan een interview voor het vakblad ‘De Voetbaltrainer’: Principes voor de ontwikkeling van een trainer-coach. Een half jaar na dit interview hebben we nog eens met zijn drieën bij...

Beslis wie je wilt zijn

Als jij niet beslist wie je wilt zijn, hoe kun je dan ooit impact creëren in deze wereld? Onmogelijk... Gelukkig kun je op ieder moment in je leven een keuze maken en bepalen wie je wilt zijn. Met andere woorden: beslis nu wie je wilt zijn en zorg ervoor dat je deze...

Mensen evalueren je in seconden, maar wat evalueren ze precies?

Harvard Business School professor Amy Cuddy bestudeert al ruim 15 jaar eerste indrukken. Cuddy beweert dat ze bepaalde patronen heeft ontdekt in deze interacties. We vormen allemaal supersnel een beeld van een ander persoon. Dit gebeurt al in de eerste luttele...

Welke impact wil je met jouw bedrijf creëren?

Dit is de vraag die centraal moet staan in iedere ondernemer zijn business. Het is bovendien een vraag die je als ondernemer kort en bondig moet kunnen beantwoorden. Met deze kernboodschap geef je aan hoe jij je klant helpt met het realiseren van een transformatie....

De brenger van duisternis versus de brenger van licht

“Al van oudsher vertellen mensen elkaar verhalen”, zei een oude indiaan tegen zijn kleinzoon. Het zit in de aard van de mens om elkaar verhalen te vertellen. Het heeft iets mysterieus, we luisteren er graag naar. We vertellen verhalen over werk, liefde, moeilijke...

Wat komt eerst: een sale of een emotionele connectie?

Dit is een interessante vraag, maar tegelijkertijd ook een inkoppertje. Waarom zou je iets kopen waar je geen emotionele connectie bij voelt? Dat doe je niet. Als we het erover eens zijn dat de emotionele connectie aan de basis staat van iedere sale, dan zijn dit twee...

Hoe goed luister jij naar je klanten?

Laatst heb ik een abonnement genomen op een software tool voor het inplannen van mijn social media posts. Nou liep ik gelijk tegen iets aan waar ik een vraag over had, dus ik besloot de helpdesk in te schakelen. Het duurde vervolgens vier dagen voordat ik een antwoord...

Waarom denk jij dat je geschikt bent om dit probleem op te lossen?

Als je een probleem voor je klanten kunt oplossen, dan voeg je waarde toe aan hun business. Als dit probleem groot genoeg is gaan klanten vanzelf op zoek naar een oplossing. En wellicht komen ze dan bij jou terecht. Stel je voor dat een potentiële klant je vandaag de...

Intuïtief weten, is weten zonder te weten

Ons concept van ‘weten’ kun je verdelen in twee soorten weten. De eerste vorm van weten is het weten dat je een beoogd doel uiteindelijk zult halen. Dit weten ontstaat door een onwankelbaar geloof in jezelf en is gebaseerd op de vaardigheden die je bezit. Als je top...

Inspiratie Vrijdag

Ontvang iedere vrijdag een e-mail met content over communicatie, leiderschap en business strategieën speciaal voor ondernemers.

You have Successfully Subscribed!

Focusstrategie

Ontvang de worksheet en een link naar de video direct in je mailbox.

You have Successfully Subscribed!