• #5 Ontdek je zes basisbehoeften

    Door Ronnie Couwenberg op 6 augustus 2017

    Ontdek je zes basisbehoeften

Ontvang nieuwe blogs direct in je mailbox.

Heb je jezelf wel eens afgevraagd wie je bent, wat je gelukkig maakt en wat je met je leven wil doen?

In 2006 hield Tony Robbins — succesvol life en business coach, een TED talk ‘Why we do the things we do.’ Volgens Robbins worden we allemaal gedreven door exact dezelfde behoeften. Wat je nastreeft in business, sport, relaties en wat je nirvana ook is, er zijn zes basisbehoeften die we allemaal willen vervullen. Het gaat hier niet over je doelen, verlangens of over de noodzakelijke behoeften zoals eten, drinken, kleding en een dak boven je hoofd.

Het gaat hier om onze emotionele behoeften. De onzichtbare krachten die verantwoordelijk zijn voor alle keuzes die we maken. Deze zes basisbehoeften zijn universeel, niet elke behoefte heeft echter voor iedereen dezelfde prioriteit.

Inzicht in deze behoeften is een eerste stap. De tweede stap is je bewust worden van de strategieën die je toepast om je behoeften te vervullen en om te onderzoeken of ze effectief zijn. Want weten welke behoeften je hebt maar een strategie toepassen die niet effectief is, brengt je ook niet waar je wil zijn.

“Alles wat we doen, doen we om onze behoeften te vervullen.”

De zes basisbehoeften

1. Zekerheid
De eerste behoefte is de behoefte aan zekerheid. We hebben behoefte aan controle, aan vastigheid en we willen op een bepaalde manier kunnen voorspellen wat er in ons leven gaat gebeuren. Het is de behoefte om pijn te vermijden en comfortabel te leven. Pijn willen voorkomen is een natuurlijk instinct. Het is een ingebouwd overlevingsmechanisme. Hoeveel zekerheid je nodig hebt, varieert van persoon tot persoon en heeft rechtstreeks invloed op de hoeveelheid risico die je in je leven durft te nemen. Veel behoefte hebben aan zekerheid, betekent minder risico willen nemen in business, relaties, leven en de investeringen die je doet. Paradoxaal gezien hebben we behoefte aan zekerheid maar ook aan onzekerheid — de tweede behoefte.

2. Onzekerheid — Variatie
Stel dat alles in je leven zeker zou zijn en dat je alles zou kunnen voorspellen dat er gaat gebeuren. Hoe zou je leven er dan uitzien? Geen verrassingen, geen variatie, geen onverwachte dingen die op je pad komen. Geen enkele spontaniteit. Je zou je dood vervelen. We hebben dus behoefte aan onzekerheid. Het maakt ons leven uitdagend en het stimuleert onze groei. Tegelijkertijd, als je met te véél variatie geconfronteerd wordt, kan je leven onrustig worden en kun je je angstig voelen omdat je geen stabiliteit ervaart.

De kwaliteit van je leven wordt mede bepaald door de hoeveelheid onzekerheid die je kunt verdragen. Als je niet kunt omgaan met onzekerheid, dus wanneer je je voortdurend zorgen maakt, dan heeft dit een negatief effect op je leven. Onzekerheid vinden we niet alleen in spontane verrassingen, maar ook wanneer je jezelf buiten je comfort zone  begeeft. Dit is onbekend terrein en de plaats waar alle magie en werkelijke groei plaatsvindt. Toch hebben we een bepaald niveau van zekerheid nodig om de onzekerheid te kunnen waarderen. Ironisch toch?

3. Uniek
We willen allemaal erkend worden als een uniek individu en hebben allemaal de behoefte om onszelf bijzonder te voelen. We kunnen op vele manieren uniek zijn. Door uit te blinken in sport, business of kunst, of omdat je een geweldige ouder bent. Slachtoffergedrag is ook een manier om uniek te zijn. Net zoals het hebben van een groot probleem; niemand anders heeft dit probleem immers en dus onderscheid je je hiermee van de rest. Anderen hebben het altijd druk en willen zich op deze manier speciaal voelen. We hebben allemaal de behoefte om uniek te zijn en dit betekent dat we onszelf moeten onderscheiden van de rest. Dit staat lijnrecht tegenover onze vierde behoefte.

4. Connectie — Liefde
Liefde is de zuurstof van het leven. Liefde voelen voor anderen en de wereld om je heen begint altijd met zelfliefde. Je kunt geen liefde geven als je niet van jezelf houdt. Liefde ervaren we op verschillende manieren. Door intieme relaties, hechte vriendschappen, de liefde voor je huisdier of voor je carrière of onderneming. Vaak nemen we ook genoegen met enkel een connectie. Het sociaal contact dat we hebben bij een sport- of ondernemersvereniging bijvoorbeeld. Ook kun je een diepe verbinding met de natuur ervaren door te wandelen in de bossen of te kijken naar een zonsondergang. Meditatie geeft je een diepe verbinding met je innerlijke kern. De mogelijkheden om ons verbonden -en dus liefde- te voelen zijn eindeloos. Maar de belangrijkste verbinding is die met jezelf. Zelfliefde.

De eerste vier behoeften zijn de behoeften van de persoonlijkheid. De vraag is niet óf je de de eerste vier behoeften realiseert, maar hoé je dat doet. Positief of negatief. Ik kom daar zo op terug. De laatste twee behoeften zijn spirituele behoeften. Niet spiritueel in religieuze zin, maar spiritueel zoals dat je ‘spirit’ er werkelijk door tot leven komt. Niet iedereen vervult deze. Maar wanneer we dat wel doen, ervaren we werkelijke vervulling.

5. Groei
Groei is de vijfde behoefte en staat gelijk aan leven. Het maakt niet uit hoeveel geld, vrienden of spullen je hebt, wat je status is en wat je allemaal in je leven bereikt hebt. Je moet groeien om te voelen dat je leeft. De natuur en ons leven kennen geen stilstand. Als je niet groeit word je automatisch zwakker. Relaties die niet groeien bloeden dood, als je niet goed eet dan gaat je gezondheid achteruit, vaardigheden die je niet traint worden zwakker, en als een onderneming en jij als ondernemer niet groeit, tja…. vul maar in. De mate waarin je groeit, verschilt van persoon tot persoon. Groei vindt grotendeels plaats buiten je comfortzone. Dat betekent dat je dingen zult moeten doen die je eng of ongemakkelijk vindt om hier weer van te kunnen leren. Hoe beter je kunt omgaan met de onzekerheid en de weerstanden die dit met zich meebrengt, des te sneller zul je groeien.

6. Bijdragen
Waarde toevoegen in het leven van anderen is wat ons werkelijk vervult. Hoe voelde het toen  een ander zijn waardering uitsprak over datgene dat jij voor hem of haar gedaan had? Geweldig toch? We hebben allemaal een diepe behoefte om iets bij te dragen aan het leven van anderen. De core van iedere onderneming bijvoorbeeld is mensen helpen. Je biedt oplossingen voor problemen aan, je helpt bij het verbeteren van de levenskwaliteit of je biedt hulp bij groei. Het geheim van een succesvolle zaak is niet complex. Hoe meer mensen je inspireert, goed en efficiënt helpt met je producten en diensten, hoe groter het succes van je bedrijf zal zijn. Uiteindelijk is het niet wat je krijgt dat je gelukkig maakt, maar wie je wordt en wat je bijdraagt aan de wereld. Waarde toevoegen in het leven van anderen is belangrijk, maar vergeet niet om ook voor jezelf zinvolle actie te ondernemen. We kunnen anderen namelijk niet geven wat we zelf niet hebben. Het gaat om een goede balans vinden tussen persoonlijke groei en de bijdrage die je levert aan het leven van een ander. Als je zelf groeit, heb je ook meer om te geven.

Zijn de strategieën die je gebruikt om je behoeften te vervullen effectief of destructief?

We willen allemaal onze basisbehoeften vervullen. Maar de waarde die we ze toekennen en de prioriteiten daarin, verschillen van persoon tot persoon. Voor de een is de behoefte aan zekerheid het allerbelangrijkst. Terwijl dit voor een ander de behoefte aan groei kan zijn.

Zo ook verschillende strategieën die we kiezen om onze persoonlijke behoeften te vervullen. Lang niet alle manieren die we gebruiken, zijn positief. Sommige strategieën geven op de korte termijn vervulling, maar zijn op de lange termijn destructief. Bijvoorbeeld drugs, overmatig alcoholgebruik of roken.

Roken kan op de korte termijn je behoefte aan zekerheid, variatie en connectie vervullen. Als je veel stress hebt, vergeet je dit even door te roken; zo geeft het je meer zekerheid. Je bent even wat anders aan het doen; zo geeft het je variatie. En je kunt het gezellig met anderen doen; dit zorgt voor een tijdelijke connectie. Op korte termijn vervult roken een aantal behoeften, maar op de lange termijn is het destructief.

Er zijn zo ook ondernemers die alles willen controleren om zo hun behoefte aan zekerheid te vervullen. Of ze zijn met veel projecten tegelijkertijd bezig voor de variatie. Maar een teveel aan variatie kan je ook angstig maken doordat je geen duidelijke focus hebt. En zonder een goede focus, is het bereiken van je doelen natuurlijk lastig. Een voetballer die net drie fouten gemaakt heeft, kan zich terugtrekken en niet meer deelnemen aan het spel, of hij denkt ‘de volgende bal raak ik wel goed’. De eerste strategie is negatief en de tweede positief. Beiden vervullen de behoefte aan zekerheid. Veel sporters kennen het principe van ‘doelbewust trainen’. Dit is een positieve strategie. Door doelbewust te trainen voorzie je jezelf niet alleen in de behoefte om te groeien, maar ook in de behoefte aan zekerheid. Hoe beter je wordt, des te zekerder je aan een wedstrijd begint.

Meditatie is bijvoorbeeld een strategie die een positieve invloed op je heeft. Het geeft de zekerheid dat je geest tot rust komt en het is variërend omdat het iedere keer een andere ervaring is. Het vervult ook de behoefte van connectie omdat je diepe verbinding met je innerlijke kern voelt, én het voorziet in de behoefte van groei, omdat je intuïtiever en ontvankelijker voor creatieve signalen wordt.

Onderzoek je behoeften en achterhaal welke strategieën/manieren jij toepast om ze te vervullen. Zijn je strategieën effectief? Ook op de lange termijn? Zo niet, verander dan van strategie. De twee behoeften waar jij het meeste waarde aan hecht zijn bepalend voor de richting die je in je leven kiest. Richting leidt uiteindelijk tot een bepaalde bestemming.

Beter presteren, een succesvolle onderneming en/of een vervuld/gelukkig leven valt of staat met het op een juiste manier invullen van jouw persoonlijke behoeften!

Over Ronnie

Ronnie Couwenberg coacht en traint ondernemers, topsporters en professionals die het beste uit zichzelf willen. Hij helpt hen bij: identiteitsontwikkeling, het toepassen van effectieve mindset strategieën en bij het creëren van teamculturen waarin optimaal presteren centraal staat. Ronnie verzorgt ook workshops die helpen bij het bevrijden van potentieel en het verleggen van grenzen. 

Ontvang nieuwe blogs direct in je mailbox.