• #13 Focus op waar je naartoe wilt

    Door Ronnie Couwenberg op 4 december 2017

    Focus op waar je naartoe wilt

Iedere dag maken we bewust en onbewust zoveel keuzes dat we soms de bomen door het bos niet meer zien. Zelfevaluatie is een must om te bepalen of je de richting op gaat die je ook werkelijk op wilt gaan. Leren om de dingen vanuit het juiste perspectief te zien is essentieel en de metafoor van ‘het huisje’ helpt hierbij.

Beeld je eens een doorsnee huis in. Een huis heeft verschillende kamers en iedere kamer heeft zijn eigen functie. Slapen doe je in de slaapkamer, koken in de keuken, chillen of TV kijken in de woonkamer en spullen die je niet vaak nodig hebt berg je op op zolder. Is de keuken nu belangrijker dan de slaapkamer? Dat hangt af van wat je in die kamer wilt doen! Als je wilt koken is op dat moment de keuken de belangrijkste kamer, wil je slapen dan is de slaapkamer de belangrijkste kamer.

De waarde van kamers is dus afhankelijk van ‘wat’ en ‘wanneer’ je iets wilt doen. Als we naar ons leven zouden kijken met de metafoor over het huisje in ons achterhoofd, dan zouden we ons huisje kunnen onderverdelen in een aantal kamers die ons helpen om dingen in het juiste perspectief te zien. De vijf kamers die voor de meeste van ons het belangrijkste zijn verdeel ik onder in de volgende categorieën: gezondheid, relaties, business, lifestyle en zingeving.

Focus op waar je naartoe wilt

Mini evaluatie

  1. In welke kamer breng jij de meeste tijd door?
  2. Zijn er kamers die je zelden betreedt of die je verwaarloosd hebt?
  3. Welke veranderingen zou je willen doorvoeren?

Door bovenstaande drie vragen te beantwoorden krijg je even een mini-evaluatie over hoe het er met jouw huisje voorstaat. Een eerste globale indruk die bepaalt of je de richting op gaat die je graag op wil gaan. Dit huisje helpt je om bewust te worden van wat je doet en hoeveel tijd je ergens mee bezig bent. Vaak zie je dat de prioriteiten van de kamers verschuiven gedurende de dag of wanneer er iets gebeurt waardoor een andere kamer alle aandacht krijgt. Stel dat je een ondernemer bent die veel tijd in de business kamer doorbrengt en plotseling wordt een van je kinderen ernstig ziek. Dan is de business kamer voor de meeste ondernemers direct niet meer relevant en besteden ze de meeste tijd in de relatiekamer. Toen ik op mijn 16e hersenvliesontsteking kreeg, sloot mijn vader tijdelijk zijn autobedrijf om direct aan mijn zijde te zijn in het ziekenhuis.

Dit huisje helpt je ook te beseffen hoeveel tijd je in een bepaalde kamer doorbrengt. Het gaat er niet om dat je ieder dag veel tijd in een bepaalde kamer moet doorbrengen. Net zoals je niet iedere week je hele huis een grote voorjaarsschoonmaak geeft, hoeft dit ook niet in het spreekwoordelijke huisje. Soms is het al genoeg om een kamer binnen te lopen en een raam open te zetten voor frisse lucht. Zo werkt het ook in de gezondheidskamer; een half uurtje sporten, een kwartiertje mediteren, wat je ook doet, het gaat erom dat je je er bewust van bent wat je in een bepaalde kamer doet. Ook is het van belang dat wanneer je een bepaalde kamer binnenloopt dat je daar ook met je volledig aandacht bij bent. Wanneer je als ondernemer de relatiekamer binnenstapt en je bent met je hoofd nog in de business kamer dan doet dat iets met de kwaliteit van de energie in deze kamer. Eigenlijk ben je alleen fysiek aanwezig, maar met je geest ben je deals aan het sluiten of problemen aan het oplossen.

Veel ondernemers die ik spreek vinden gezondheid, vitaliteit en energiek zijn belangrijk. Als ik ze vervolgens vraag hoeveel tijd ze wekelijks in de gezondheidskamer doorbrengen is het antwoord niet voldoende. Simpelweg omdat ze er geen tijd voor vrijmaken. Als jij je gezondheid belangrijk vindt maar je komt nooit of zelden in de gezondheidskamer, dan leeft er een conflict in je. Je vindt iets belangrijk maar onderneemt geen actie. Op den duur heeft dit effect op alle andere kamers. Je hebt minder energie, functioneert niet optimaal, het ontbreekt je aan creativiteit, je bent sneller gefrustreerd en kunt minder goed omgaan met de uitdagingen die op je pad komen. 

Een overzicht per kamer

De meeste winst wordt behaald wanneer je voor jezelf duidelijk hebt wat in iedere kamer het belangrijkste voor je is. Hoeveel tijd je wekelijks in een bepaalde kamer wilt doorbrengen en als je eenmaal in die kamer bent, dat je er dan ook echt BENT met je volledige aandacht.

Gezondheid — Jezelf goed voelen, vol zelfvertrouwen zijn en veel energie hebben is wat je leven werkelijk kwaliteit geeft. Iemand die veel sport en gezond eet kan fysiek gezond zijn. Maar als je vervolgens weinig zelfvertrouwen hebt, jezelf voortdurend zorgen maakt en moeilijk verbinding met anderen maakt dan sta je ver van vol in je kracht. Naast onze fysieke gezondheid doel ik ook op onze psychische en emotionele staat. In deze kamer gaat het om:

  • Weten wat je wilt en waarom je dit wilt. (psychisch)
  • Jezelf goed voelen en makkelijk verbinding met anderen maken. (emotioneel)
  • De energie hebben om veel actie te ondernemen. (fysiek)

Hoe is het gesteld met jouw energieniveau?

Relaties — De kwaliteit van je leven en het zakelijk succes dat je hebt is grotendeels afhankelijk van de kwaliteit van je relaties. In relaties draait het allemaal om de kwaliteit van de verbinding die je met anderen hebt. Maar wat is een kwalitatieve verbinding? Hoe breng je die tot stand? Luister je bij een kwalitatieve verbinding aandachtig naar de ander? Of ben je er voor die ander wanneer diegene dat nodig heeft? Allemaal zaken die bijdragen aan de kwaliteit van de verbinding. Naast dat je een relatie met een ander hebt, heb je ook een relatie met jezelf; de belangrijkste van allemaal! Als je niet goed in je vel zit, veel stress ervaart of niet weet wie je werkelijk bent, is het onmogelijk om een kwalitatieve verbinding met een ander tot stand te brengen. In deze kamer gaat het er ook om dat je je bewust bent van de ‘energiezuigers’; oftewel mensen die weinig tot niets bijdragen aan je leven of je onderneming. Afscheid nemen van deze mensen is ook een belangrijk onderdeel van deze kamer! Hoe omschrijf je de relatie met jezelf? Op welke manier kun jij jezelf ontwikkelen om jezelf nog beter met anderen te verbinden? Zijn er mensen van wie je afscheid wilt nemen?

Business — In de business-kamer brengen de meeste ondernemers veel tijd door. Wat ik geleerd en gezien heb bij de ondernemers die ik coach is dat er een aantal zaken cruciaal zijn voor de groei en het succes van je business. Deze cruciale zaken zijn:

  • Iedere dag de drive hebben om het beste uit jezelf te halen.
  • Een sterke business identiteit ontwikkelen die emotionele betrokkenheid tot stand brengt.
  • Een duidelijk visie ontwikkelen over de richting die je op gaat.
  • Het creëren van waardevolle producten of diensten voor je klanten.
  • Een cultuur ontwikkelen waarin innovatie en samenwerking centraal staan.
  • Effectieve strategieën toepassen om je producten en diensten te verkopen.
  • Het inhuren van talentvolle en inspirerende mensen.

Al deze zaken zijn essentieel voor de groei van je business. Jezelf aanleren om te focussen op zaken die ‘nu’ de meeste impact op het groeiproces hebben is cruciaal. Hard werken zonder ‘echt’ vooruitgang te boeken veroorzaakt veel stress en frustratie. Ook het maken van winst en je financiën goed op orde hebben zijn belangrijke aspecten van deze kamer. Iedere onderneming die geen winst maakt, blijft niet lang in leven. Hoe omschrijf je de identiteit van jouw business? Wat is je visie? Wie zijn je ideale klanten? Welke oplossingen bied je je klanten? Al deze vragen en nog heel vele andere kun je onderzoeken in de business kamer.

Lifestyle — In de lifestyle-kamer is het belangrijk dat je dingen doet, die je helpen ontspannen en die je van nieuwe energie voorzien. Maak je hier voldoende tijd voor vrij? Lezen, reizen, tuinieren, sporten, dagje sauna, potje voetballen of gezellig een biertje met vrienden drinken. Het maakt niet uit wat het is, het allerbelangrijkste is dat je er plezier uit haalt en dat je je ontspant. Het geeft je leven kwaliteit. Wanneer je geen tijd vrijmaakt voor de dingen die je leuk vindt of die je helpen om je te ontspannen, dan doet dit iets met de kwaliteit van je leven. Je laadt je batterij niet op, hierdoor heb je minder energie en wordt de kans op een burn-out vergroot. Welke hobby’s heb je? Wat helpt je te ontspannen? Breng je voldoende tijd door in de lifestyle-kamer? Met wie wil je graag veel tijd doorbrengen?

Zingeving — Zie de zingevingskamer als een omgeving waarin je jezelf terugtrekt met als doel om tot rust te komen, te mediteren, zaken te evalueren of om een nieuwe koers uit te stippelen. Net zoals veel andere ondernemers ben ik een doener en ga ik altijd voor het hoogst haalbare resultaat. Toch is het goed om van tijd tot tijd zaken even los te laten, jezelf terug te trekken en weer op te laden en uiteindelijk nieuwe inzichten op te doen. In blog #6 schreef ik over paradoxen. In de paradox: “Je komt in het leven alleen vooruit als je van tijd tot tijd bereid bent om stil te staan” zit een diepe wijsheid. Hoe je ‘stilstaat’ is voor iedereen verschillend. Ik mediteer graag, ga vaak de natuur in en ga in gesprek met mensen die goed zijn in wat ze doen. Hoe sta jij graag stil? Trek je jezelf voldoende terug in de zingevingskamer?

Hoe is het met jouw huisje gesteld?

De metafoor van het huisje helpt je zaken in het goede perspectief te zien. Maak eens een paar uur vrij en trek jezelf eens terug in de zingevingskamer. Ben je er ook bewust van dat alle kamers met elkaar in verbinding staan. Als het in de ene kamer niet goed gaat heeft dit een effect op de andere kamers. Het helpt je overigens wel om iedere kamer als een los onderdeel te beschouwen. Daarnaast helpt het je ook om je te kunnen focussen, doelen te stellen en gericht actie te ondernemen. Vergeet niet dat ieder huis een stevig fundament nodig heeft, zodat het ook overeind blijft staan tijdens hevige stormen. Jouw identiteit en jouw visie vormt jouw fundament. Begin met het verwoorden van: ‘wat je wilt’, ‘waarom je dit wilt’ en ‘onderneem actie’. Door het ondernemen van actie creëer je momentum en dit staat aan de basis van ieder groeiproces en toekomstig succes.

De volgende vragen helpen je om je huisje eens nader te onderzoeken:  

  1. Welke cijfers (1 – 10) geef je de kamers?
  2. Waar ben je op dit moment erg tevreden over?
  3. Wat is je diepste verlangen van iedere kamer? Waarom?
  4. In welke kamer(s) valt veel winst te behalen?
  5. Is er iets wat je al langere tijd wilt, maar nog niet gerealiseerd hebt?
  6. Welke zaken zou je willen veranderen?   
  7. Wat houd je tegen om deze veranderingen door te voeren?
  8. Wat heb je nodig om een doorbraak te creëren?
  9. Is er een kamer die ‘nu’ om extra aandacht vraagt?
  10. Welke actie ga je ondernemen?