• #18 Verbeter communicatie, relaties en effectiviteit met behulp van DiSC

    Door Ronnie Couwenberg op 4 augustus 2018

    everythingdisc

Presteren

Ondernemers en leidinggevenden komen vaak bij me met de vraag ‘hoe ze een  prestatiecultuur binnen hun organisatie creëren’. Ik vraag ze dan altijd: welke veranderingen zou je graag willen zien in vergelijking met de huidige cultuur? Vaak krijg ik antwoorden zoals: We moeten betere resultaten boeken, we groeien niet hard genoeg, we werken niet goed samen of er zijn veel conflicten en de sfeer voelt niet goed. ‘Ok’ zeg ik, en stel vervolgens de vraag: zit het probleem volgens jou in hoe de mensen functioneren, omdat de organisatie onduidelijkheid creëert, of zit het probleem in beide? Regelmatig valt er nu een diepe stilte. “Hoezo onduidelijkheid in de organisatie”, hoor ik geregeld. “Laat me mijn visie over prestatieculturen toelichten”, zeg ik dan.

Prestatiecultuur

Als voetbaltrainer en prestatiecoach heb ik ervaren dat vele zaken bepalend zijn voor het creëren van een prestatiecultuur, maar twee daarvan zijn cruciaal. 

  1. Een prestatiecultuur start bij het creëren van duidelijkheid.
    Presteren begint met exact helder kunnen aangeven wat je doelen zijn, via welke visie je deze wilt realiseren en welke taken moeten worden volbracht. Als deze zaken niet duidelijk zijn mis je een sterk fundament waarop je organisatie of team kan bouwen en waarop men kan terugvallen als het even tegenzit. “Onduidelijkheid is asociaal”, schrijft Toon Gerbrand (Algemeen Directeur PSV) in zijn boek ‘De succescrisis’. Ik sluit me hierbij volledig aan. Als er binnen een organisatie of team onduidelijkheid is omtrent doelen, visie en taken, hoe kun je dan van mensen verwachten dat ze optimaal presteren?
  2. Mensen moeten iedere dag beter willen worden.
    Als er binnen een organisatie/team duidelijkheid is omtrent doelen, visie en taken, dan is de tweede voorwaarde voor het creëren van een prestatiecultuur, dat de mensen die er werken de drive hebben om iedere dag beter te willen worden. Het vergaren van vakkennis, het ontwikkelen van vaardigheden en het bouwen van ‘hoge kwaliteit’ relaties zijn hier voorbeelden van. Inspirerende leiders en succesvolle ondernemers hebben naast een fantastische filosofie over wat ze willen bereiken, het vermogen om mensen zodanig te laten samenwerken dat presteren mogelijk wordt. Als mensen niet de drive hebben om zichzelf voortdurend te ontwikkelen, hoe kan je dan verwachten dat een organisatie zich wel ontwikkelt?

Waar valt de meeste winst te halen: in het creëren van duidelijkheid of in de manier waarop mensen functioneren, of allebei? vraag ik opnieuw. Vaak leidt deze vraag tot mooie dialogen, inzichten en concrete actiepunten waarbij organisaties en teams snel winst kunnen boeken.

‘ De basis van persoonlijk en professioneel succes ligt in het kennen van jezelf, het begrijpen van anderen en in het bewust zijn van de impact van je gedrag op anderen’

Hoge kwaliteit relaties

De ‘echte’ kracht van een organisatie of een team wordt uiteindelijk altijd bepaald door de kwaliteit van de verbinding die mensen met elkaar hebben. Voor iedere sportcoach, ondernemer of leider is het één van de grootste uitdagingen om een cultuur te creëren waarin mensen optimaal met elkaar samenwerken. Waarom? Omdat mensen nou eenmaal een puzzel zijn van prioriteiten en gewoontes. Investeren in de kwaliteit van de relaties is een ongoing proces en daarnaast één van de belangrijkste taken van een leider. Relaties worden vanzelf beroerder daar hoef je niets voor te doen, is mijn ervaring. Als je een prestatiecultuur wilt creëren is het essentieel dat je relaties van hoge kwaliteit creëert. Dit begint met het herkennen van je eigen voorkeursgedrag, het begrijpen van anderen en het bewust zijn van je gedrag op anderen. DiSC is een krachtig instrument dat je hierbij helpt.

Wat is DiSC?

Ben jij meer taak- of mensgericht? Neig je meer naar extravert of naar introvert? Vind je verandering moeilijk of word je er juist door gemotiveerd? DiSC brengt voorkeursgedrag, gewoontes en prioriteiten in kaart en helpt om gedrag bespreekbaar te maken. DiSC kent vier basisstijlen. Uit onderzoek blijkt dat gedragskenmerken kunnen worden gegroepeerd in vier verschillende soorten stijlen: Dominantie (D), Invloed (i), Stabiliteit (S) en Consciëntieus (C). Mensen met vergelijkbare stijlen vertonen specifieke gedragskenmerken die gebruikelijk zijn voor die stijl. Er is geen beste stijl. Alle vier de stijlen hebben sterke kanten en keerzijden bij overmatig gebruik. Mensen zijn vaak een mix van meerdere stijlen. De belangrijkste kenmerken van iedere stijl zijn:

D-Stijl

Mensen met een D-Stijl nemen graag het initiatief en zijn bijzonder geschikt als kartrekker. Ze zijn resultaatgericht, vragen veel van zichzelf en van anderen. Ze zijn direct in de communicatie en aarzelen niet om te zeggen waar het op staat. Ze zijn doelgericht, snelle beslissers, ondernemend en schakelen snel.

Prioriteiten: Het verkrijgen van onmiddellijke resultaten, het ondernemen van actie, zichzelf en anderen uitdagen.
Gemotiveerd door: Kracht, autoriteit, competitie, winnen, succes.
Angsten: Verlies van controle, gebruikt te worden door anderen.
Eigenschappen: Zelfvertrouwen, directheid, besluitvaardigheid en risico nemen.
Beperkingen: Houdt weinig rekening met anderen, ongeduldig, ongevoelig.

i-Stijl

Mensen met een i-stijl maken makkelijk contact met anderen en het zijn goede praters. Ze zijn levendig, positief ingesteld, spontaan, enthousiast en gemakkelijk in staat anderen te inspireren of mee te nemen in de boodschap. Praten en sparren kunnen ze goed en ze staan met hun verhalen graag in de belangstelling.

Prioriteiten: Contacten leggen, ondernemen van actie, enthousiasme, aanmoedigen tot samenwerken.
Gemotiveerd door: Sociale erkenning, groepsactiviteiten, vriendelijke relaties, complimenten.
Angsten: Sociale afwijzing, afkeuring, verlies aan invloed, genegeerd worden.
Eigenschappen: Enthousiasme, charme, sociaal, optimisme, spraakzaamheid.
Beperkingen: Impulsief, ongeorganiseerd, maakt weinig af, emotioneel.

S- Stijl

Mensen met een S-stijl zijn vriendelijk, loyaal, empathisch en begripvol. Het zijn echte teamplayers, zijn ondersteunend, doen onopvallend hun werk en werken graag samen met anderen. Ze zijn attentvol en hechtte veel waarde aan stabiele relaties. Conflicten vinden ze vervelend, ze zijn gericht op harmonie.

Prioriteiten: Ondersteuning bieden, behouden van stabiliteit, samenwerking.
Gemotiveerd door: Stabiele omgeving, oprechte waardering, samenwerking, mogelijkheden om te helpen.
Angsten: Verlies van stabiliteit, verandering, conflicten, verlies van harmonie.
Eigenschappen: Geduld, teamspeler, rustige benadering, goede luisteraar, bescheiden.
Beperkingen: Overdreven meegaand, neiging om verandering te ontwijken, besluiteloosheid.

C-Stijl

Mensen met een C-stijl zijn praktisch, rationeel ingesteld en hebben behoefte aan controle. Ze hebben een neusje om fouten op te sporen, werken gestructureerd, ordelijk en systematisch. Details ontsnappen niet snel aan hun aandacht en ze passen ook prima in beroepen waar een grote mate van nauwkeurigheid en zorgvuldigheid wordt vereist.


Prioriteiten: Nauwkeurig handelen, verbeteren van kwaliteit en het accepteren van uitdagingen.
Gemotiveerd door: Mogelijkheden om kennis in te zetten ten behoeve van kwaliteit en nauwkeurigheid.
Angsten: Kritiek op werk, het maken van fouten.
Eigenschappen: Precisie, analytisch, sceptisch, gereserveerd, zorgvuldigheid.
Beperkingen: Neiging tot over-analyse en daardoor uitstellen beslissingen, isoleert zichzelf.

Het onderstaande filmpje verduidelijkt de verschillende DiSC Stijlen.

Everything DiSC

Er zijn veel verschillende DiSC profielen op de markt. Ik werk met Everything DiSC omdat zij de beste profielen hebben voor individuen en voor de ontwikkeling van teams. Wees je er bewust van dat DiSC een hulpmiddel is en nooit een doel op zich. Het helpt om voorkeursgedrag, gewoontes en prioriteiten in kaart te brengen en gedrag bespreekbaar te maken. Bekijk en download diverse voorbeeldprofielen.

  • Wil je meer inzicht in je eigen gedragsvoorkeur en wil je beter leren omgaan met mensen met een andere gedragsstijl? Het Workplace Profile helpt je hierbij.
  • Werk je intensief met je collega of business partner samen en willen jullie de communicatie nog beter op elkaar afstemmen? Dan is het mogelijk om twee workplace profielen te combineren tot een ‘comparison report’. Een comparison report is een op maat gemaakt rapport om effectief met de ander samen te werken. In deze twee voorbeelden krijgen Alex en Gracie allebei een profiel op maat om effectief met de ander samen te werken. Alex working with Gracie en Gracie working with Alex.
  • Om inzicht te krijgen in teamculturen kunnen ‘Workplace Profiles’ gecombineerd worden tot een Group Culture Report. Zo ontstaat direct een duidelijk beeld van de groepscultuur en het dominante voorkeursgedrag van de groep. Ook is het mogelijk om een Team View overzicht te genereren om snel het voorkeursgedrag van ieder individu te herkennen. Dit is handig om snel te schakelen tussen diverse teamleden en de communicatie op elkaar af te stemmen.

Aan de slag

Wil je als ondernemer of leider inzicht in je eigen voorkeursgedrag om nog effectiever te communiceren? Neem je een nieuwe werknemer aan en gebruik je het DiSC profiel als een leidraad voor het sollicitatiegesprek? Bestel dan nu direct een Everything DiSC Workplace profile online. Wil je hulp bij de ontwikkeling van je team of bij het creëren van een prestatiecultuur? Neem dan gerust contact met me op.

Investeer in de verbetering van communicatie, relaties en effectiviteit

Everything DiSC

  • Voor wie?
  • Everything DiSC Workplace
  • Comparison report

DiSC Workplace Profile

199ex. b.t.w.
  • Bestel één ‘Workplace Profile’ voor jezelf, een collega, een nieuwe werknemer of voor werving- en selectiedoeleinden.
  • 1x

2x DiSC Workplace Profile

398ex. b.t.w.
  • Bestel twee ‘Workplace Profiles’ voor collega’s, business partners of mensen die intensief met elkaar samenwerken.
  • 2x
  • 2x

**Heb je meerdere of regelmatig ‘Workplace Profiles’ nodig neem dan contact met me op.

Hoe gaat het proces in zijn werking nadat ik de aankoop heb gedaan?

Na je betaling ontvang je van mij een e-mail waar je diverse gegeven invult zoals: welke naam er aan het ‘Workplace Profile’ mag worden toegewezen en naar welk e-mailadres de activatielink gestuurd mag worden. Gedetailleerde info vind je terug in de mail. Nadat ik de gevraagde gegevens terug ontvangen heb, verstuur ik binnen 24 uur de activatielink voor het ‘Workplace Profile’.

Hoe werkt het invullen van een Workplace DiSC Profile?

Het invullen van het Everything DiSC Workplace Profile zal ongeveer 15-20 minuten duren en gebeurt online. Direct nadat je klaar bent met het invullen van de vragenlijst, ontvang je het rapport als een PDF bestand in je mailbox.

Ik koop het Workplace Profile voor iemand anders (bijvoorbeeld een nieuwe collega), is het mogelijk dat ik het Workplace Profile ook in mijn mailbox ontvang?

Ja. Ik vraag je hier specifiek na in de mail die je van me ontvangt. In het kader van de privacywet, moet je wel toestemming hebben van degene die het ‘Workplace Profile’ invult.

Ontvang ik een b.t.w. factuur?

Ja. Zodra je betaald hebt ontvang je direct een factuur inclusief 21% b.t.w in je mailbox.

Is het Everything DiSC Workplace Profile nauwkeurig?

Ja. Everything DiSC werkt met ‘adaptive testing’. Dit betekent dat de vragenlijst zich aanpast afhankelijk van het gegeven antwoord. Dit zorgt voor een nauwkeurige uitkomst.

Wat is het doel van een comparison report?

Werk je intensief met je collega of business partner samen en willen jullie de communicatie nog beter op elkaar afstemmen? Dan is het mogelijk om twee workplace profielen te combineren tot een ‘comparison report’. Een comparison report is een op maat gemaakt rapport om effectief met de ander samen te werken.