Vorige week ben ik 15 minuten lid geweest van een Amerikaanse membership site over OKR’s. OKR is een effectieve methode voor het stellen van doelen.
Echter ga ik in deze blog niet dieper in op OKR’s, maar op het feit dat klanten snel kunnen afknappen op de buitenkant.
Het lastige bij nieuwe klanten is dat ze jouw binnenkant niet kennen. Zo’n klant heeft geen ervaring met je bedrijfscultuur, je klantenservice, de kwaliteit van je diensten en weet niet wat jullie belangrijk vinden als organisatie.
Dus als een potentiële klant de binnenkant van jouw bedrijf niet kent, hoe beoordelen ze dan of ze wel of niet business met je zouden willen doen? Klanten vormen in zo’n geval een mening op basis van de buitenkant. Oftewel: ze kijken naar datgene wat ze letterlijk zien en krijgen daar een gevoel bij.
Een klant die jou niet kent, baseert zijn mening op dingen als:
- je website.
- je blog.
- je online diensten.
- je video’s.
- je social media.
- je teksten.
- je design.
- je wagenpark.
- je bedrijfskleding.
- …
Toen ik vorige week geprikkeld werd door een membership site over OKR’s trok dit direct mijn aandacht, omdat ik nergens op het internet informatie had gevonden over dit soort memberships.
Ik meldde me aan voor een proefperiode van 7 dagen, daarna zou het lidmaatschap $159 per maand zijn.
Direct nadat ik toegang had tot de membership, kreeg ik een naar gevoel. Wat zag het er slecht uit. Wat zat de structuur van de membership slecht in elkaar en wat waren de webinars van een belabberd laag niveau.
Na 15 minuten rondzwerven door de membership site was ik er klaar mee. Ik annuleerde direct mijn proefperiode en verliet de site. Dit is een persoonlijk voorbeeld van hoe klanten scannen als ze de binnenkant van je bedrijf niet kennen. Als die er niet top uitziet of als je je klanten laat zwemmen in een zee aan informatie, dan zijn ze binnen no-time weg.
Zowel de binnen- als de buitenkant is cruciaal voor het succes van je business. Heb je een geweldige buitenkant, maar is de binnenkant ruk? Dan hou je je klanten niet lang vast. En als de binnenkant top is, maar de buitenkant belabberd slecht, dan voelt niemand zich aangetrokken om je diensten/producten te kopen.
Conclusie: Besteed zowel aandacht aan je binnen- als buitenkant.
Waar valt binnen jouw business op dit moment winst te halen?