Stel je eens een ondernemer voor die geen duidelijke visie heeft. Wat voor impact heeft dat op zijn business?
Of een leider die wel een visie heeft, maar deze niet duidelijk en inspirerend kan overbrengen? Wat is de impact hiervan?
En wat is het effect op een business als de ondernemer te veel afwacht en niet of nauwelijks actie onderneemt?
Het hebben van een visie, het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden en het ondernemen van effectieve actie zijn drie essentiële vaardigheden die een ondernemer moet beheersen. Ik zeg niet voor niets vaardigheden. Vaardigheden kunnen we namelijk ontwikkelen. Vergelijk het met een spier. Als je een spier traint wordt deze sterker, train je hem niet dan blijft hij zwak.
Visie
Voor welke onderdelen van je business moet je nou eigenlijk een visie ontwikkelen?
Begin allereerst bij je personal brand. Jij bent een merk en het is cruciaal dat je precies weet waar je voor staat. Iedere succesvolle leider moet dat weten. Hoe kun je anders effectief leiding geven?
Richt je daarna op de diensten of producten waar je je klanten mee helpt. Wat is je visie daarover? Hoe help je hen? Wat creëer je waardoor zij beter gaan functioneren? Welke pijn help je op te lossen?
Focus je vervolgens op het overbrengen van deze oplossing. Hoe communiceer je dit naar de buitenwereld? Hoe weten mensen van je bestaansrecht en dat jij de specialist bent die hen kan helpen om een specifiek probleem op te lossen?
Als je dit allemaal helder hebt, is het tijd om een visie over je business brand te ontwikkelen. Voor wie zijn jullie er? Waar staan jullie voor? Wat is jullie plaats in de markt?
Is het echt allemaal zo zwart-wit en zul je alleen succes hebben als je het bovenstaande in chronologische volgorde aanpakt?
Natuurlijk niet!
Je gaat vanzelf merken dat je vaak op meerdere vlakken tegelijkertijd bezig bent. Maar ben je er wel bewust van dat iedere succesvolle leider een visie heeft over zijn: personal brand, de producten of diensten die worden verkocht en de ideeën die spelen binnen zijn of haar business.
Communicatie
In de kern draait het bij communicatie allemaal om een emotionele verbinding. Of je nu verbaal communiceert, een geweldige online presentatie hebt of een charismatische persoonlijkheid bent. Communicatie draait om verbinding. Als jij effectieve vragen leert stellen, verhalen kunt vertellen en je kernboodschap daadkrachtig weet over te brengen, dan heeft dit een positief effect op de verbinding die je tot stand brengt met anderen. Communicatie is verbinding.
Actie
Als je jouw creaties tot leven wilt brengen dan zal je effectief actie moeten ondernemen. Hierbij gaat het om de juiste mensen aantrekken, doelen stellen, taken verdelen en verantwoordelijkheden nemen. Oftewel: er moet een cultuur gecreëerd worden die productief is. Want wat heb je aan een fantastische visie en geweldige communicatieve vaardigheden als je zo improductief als de pest bent?
Doorlopend ontwikkelen
Als je gelooft in een groeimindset, dan weet je dat er altijd wel ergens ruimte voor verbetering is. Iedereen die top wil presteren is nooit uitgeleerd. Dit betekent dat je voortdurend werkt aan het ontwikkelen van je visie, je communicatief vermogen en je actiegerichtheid om zodoende iedere dag het beste uit jezelf te halen.
Waar kun jij op dit moment de meeste winst boeken?