Een goede pitch is het verschil tussen een deal wel of niet binnenhalen en tussen een geweldige of een belabberde indruk achterlaten. Een pitch moet je volledig op maat maken voor je klant of doelgroep. De onderstaande negen elementen helpen je bij het ontwerpen van zo’n pitch op maat.

  1. Probleem
    Welk probleem help jij op te lossen? Als jij duidelijk maakt welk probleem jij helpt op te lossen wordt jouw pitch vele malen interessanter. Onze hersenen zitten fysiologisch nu eenmaal zo in elkaar dat we graag problemen oplossen, want dat geeft meer zekerheid of een veilig gevoel. Als jij het probleem, de uitdaging of het conflict scherp formuleert dan pak je de aandacht van je toehoorder. Dat is wat je wilt.
  2. Kernboodschap
    Wat is een pitch zonder een duidelijke kernboodschap? Doelloze communicatie! Of je nu wilt overtuigen, inspireren of informeren; je wilt dat anderen jouw belangrijkste boodschap onthouden. Om dit voor elkaar te krijgen moet je eerst weten wat je kernboodschap is. Negen van de tien mensen die ik help bij het ontwerpen van hun pitch, kunnen mij niet vertellen wat hun kernboodschap is. Of ze verpakken hun kernboodschap in zes zinnen, waardoor niemand het kan onthouden, omdat de boodschap niet scherp is geformuleerd. De kernboodschap is het hart van iedere pitch!
  3. Vragen
    Vragen zijn een krachtig instrument om direct een verbinding met de ander te maken. Een vraag zet mensen aan het werk. Je stuurt hun denken en oefent invloed op ze uit. Vragen kun je overal in je pitch toepassen. Als opening, als afsluiting, letterlijk overal in je pitch.Je kunt ook met vragen spelen om interesse bij de ander op te wekken en van daaruit je pitch te starten. Je zou een pitch kunnen beginnen met: Hoe leef ik mijn beste leven? Dat is een vraag die ik intensief onderzocht heb en jij waarschijnlijk ook. De juiste vragen stellen is dus een belangrijk element om verbinding tot stand te brengen. En dat is juist wat je met je pitch wilt bewerkstelligen.
  4. Stelling nemen
    Stelling nemen is een krachtig element van een pitch. Als je stelling neemt dan neem je een duidelijk (onwankelbaar) standpunt in. Het grote voordeel van stelling nemen is de kracht die je hiermee uitstraalt. Als je helemaal in je stelling gelooft, dan straal je innerlijke zekerheid uit. Mensen voelen dit en dat is een super krachtige manier om de ander te overtuigen. Een van mijn stellingen is: Je bent zwak totdat je besluit om niet meer zwak te zijn. De achterliggende boodschap is dat jij en ik ons leven doelbewust kunnen beïnvloeden door verantwoordelijkheid te nemen. Stellingen zijn krachtige elementen in een pitch.
  5. Verhalen
    Verhalen verbinden en pakken onze aandacht, mits je ze goed vertelt natuurlijk. Afhankelijk van de lengte van je pitch, kun je ervoor kiezen om wel of geen verhaal te vertellen. Vergis je niet, soms kun je een leuk verhaal of een treffende metafoor al binnen een minuut vertellen. Het verhaal van De fantastisch tempel is daar een voorbeeld van. Verwerk (als het kan) altijd verhalen in je pitch. En bouw ze op volgens deze structuur.
  6. Feiten
    Feiten zijn bewijskracht. De juiste feiten onderbouwen je pitch. Het goed kunnen vertellen van verhalen creëert een emotionele connectie. Maar het zijn de feiten die deze verhalen onderbouwen en van extra kracht voorzien. In blog De videotool Loom deel ik een interessant feitje over hoe onze hersenen informatie verwerken. Het blijkt dat onze hersenen visuele informatie 60.000 keer sneller verwerken dan tekst. Daarom zijn verhalen zo effectief. Verhalen zijn plaatsjes die je in de hoofden van mensen schetst die ze vervolgens supersnel kunnen verwerken.
  7. Humor
    Humor ontwapent, verbindt, maakt mensen aan het lachen en zorgt voor een goede sfeer. Overdrijf niet met humor, want dan word je niet serieus genomen. Maar humor op het juiste moment toepassen is goud waard. Ken Robinson gaf in 2006 bij TED een presentatie: Do school kill creativity. Kijk maar eens hoe hij humor en storytelling combineert: briljant.
  8. Call to action (CTA)
    Met een pitch wil je anderen aanzetten tot een bepaalde actie. Dit kan zijn dat je wilt dat mensen hun e-mailadres aan je geven in ruil voor waardevolle content. Maar het kan ook zo zijn dat je een afspraak wilt inplannen of een deal binnen wilt halen. Een goede call to action is een belangrijk onderdeel van je pitch. Je wilt natuurlijk niet dat men enthousiast over jou en je dienst/productaanbod is geworden, maar ze vervolgens niet precies weten welke actie ze kunnen ondernemen.
  9. Energie
    De bovenstaande elementen zijn een belangrijk onderdeel van een pitch, maar zonder de juiste energie stellen al die elementen geen ene fuck voor. Je pitch heeft authenticiteit en daadkracht nodig. Anders wordt het gewoon een slap aftreksel van een aantal feiten en een verhaaltje opsommen waar geen power in zit. Daar zit niemand op te wachten, ik in ieder geval niet. Dus jouw persoonlijkheid moet naar voren komen, dan krijgt je pitch pas iets magisch. Dit noemen ze ook wel charisma.

Afhankelijk van de lengte en het soort pitch dat je geeft kun je meerdere elementen hierboven beschreven combineren. Als je ze alle negen combineert dan zal je ongetwijfeld jouw boodschap, daadkrachtig en op een inspirerende manier overdragen.